Masse Mysing

Alla inlägg under augusti 2010

Av Mats Lindestam - 29 augusti 2010 11:10

Ligusteraset är identifierad som en Ligustersvärmare men är det ett skadedjur?


http://www.lepidoptera.pl/show.php?lang=UK&ID=176


http://www.lepidoptera.se/arter/ligustersv%C3%A4rmare.aspx


Hittade ett helt gäng av dessa monster i vår ligusterhäck. Är de någon som vet vad det är? Ett as på nästan en decimeter med en "scorpiontagg" i aktern.


    

Av Mats Lindestam - 25 augusti 2010 20:41

Blev nästan lite tagen på dagens joggingrunda. Jag var tvungen att stanna till och fånga ögonblicket. Det är nästan så att man hör änglakörer och blir lite husbehovsreligiös. Det kanske finns en gud där bakom endå.


    


Av Mats Lindestam - 21 augusti 2010 10:02

Jag var ute och joggade och hade just passerat Möllan (info för insatta) och var på väg hem. Det var lite tungt idag och jag vet inte varför. Alla tecken pekade på en behaglig runda. 

En cyklist kom smygande upp bakom och passerade. Han hejade så glatt när han var på väg att passera. När han hade passerat såg jag att han var ensam på en tandemcykel. I det ögonblicket tog min hjärna ett nacksving på sig själv och började brottas.

"-Skall jag, skall jag inte, skall jag, skall jag inte..?" "-Jag gör det, jag ropar på honom och frågar om jag får ta baksitsen tillbaka till Tågarp. Det går ju endå lite tungt idag."


Den lilla tvekan gjorde att tillfället hade passerat. Killen hade cyklat vidare och jag fick ta mig tillbaka till Tågarp för egen maskin.


Sensmoralen i denna lilla historia är att man skall ta vara på tillfällena som ges. Låt huvudet känna och låt magen tänka. Känns det rätt i magen så gå för det, där och då. Du kommer inte att ångra dom gångerna du gjorde det. Du kommer bara att ångra dom gångerna du INTE gjorde det.

Av Mats Lindestam - 18 augusti 2010 21:34

Idag var först dagen i skolan för Sandra. Hon har blivit stor, vår tjej.

Det var pirrigt och spännande att börja i skolan. Ny Hannah Montana-skolväska hade vi köpt in.

  


Första dagen testade vi på att åka buss till skolan. Sandra ville att jag skulle följa med så det gjorde jag. Busschauffören Klas (Han är en av de få goda!) tyckte också att det var ok att jag åkte me första dagen. På bussen var det precis som vanligt. Dom hårda satt längst bak och dom nya satt längst fram och i mitten var det tomt. Sandra satt med sin kompis Siri.

  


Framme vid Billeshögsskolan var det allmän samling vid flaggstången. Efter ett litet tal av rektorn och en liten sång fick "nollorna" komma upp på scenen där dom fick gula rosor av sexorna.

  


Efter den allmänna samlingen gick nollorna till sitt klassrum där det blev enskild samling. Barnen och personal presenterade sig med en sång och så gick man igenom dagens schema. Därefter fick inte vi föräldrar vara kvar mer och fick vackert lomma hem med svansen mellan benen. Jag som hade tagit semester för att vara med Sandra hennes första dag i skolan. Tji fick jag.

  


Av Mats Lindestam - 16 augusti 2010 18:42

Satanshelvetesjävlahelvetsförbannadehelvetessatan!


Jag tänkte avrunda arbetsdagendagen med att åka till Landskrona och träna lite på Hälsohuset.


På väg ut från ett möte, som jag lämnat tio minuter tidigare för att hinna med bussen, blev jag haffad av en kollega. Som den fullblodskonsult man är så lät jag honom tala till punkt, fast jag var stressad som en gasell.

Det hela medförde att jag fick springa som en gnu till bussen. Jag såg att det stod en kille vid hållplatsen då brukar man få lite mer tid på sig. Jag han fram och kunde lägga handen på bussen. Vad tror ni händer..? Jo, den jäval dicken till busschaufför drar igen dörren och kör iväg.


Nästa buss gav mig exakt 30 sekunder till godo att hinna med tåget för att det ambivalenta klimakteriekossan till busschaufför inte kunde bestämma sig för var hon skulle stanna. Exakt 16:22 (tågets avgångstid) var jag nere på perrongen för att se att tåget var försenat och skulle gå 16:30. Vad bra! Då fick jag lite tid att svetta av mig innan man gick på tåget.


Om någon trodde det var slut där så hade dom fel. I Landskrona fick tåget röd signal ca 10 meter från perrongen och fick stå och vänta i några minuter (som jag endå hade råd att undvara). Detta medförde att busschauffören, på bussen till centrum, drog igen dörren och körde när jag var ett par älgkliv ifrån.


Att vara steget efter verkade vara temat för eftermiddagen och kvällen. På gymmet fortsatte det. Varje redskap jag skulle använda var jag tvåa på. Så det blev någon konstig halvmesyr till träning. Efter 45 minuter gav jag upp och ställde mig löpbandet.


På vägen hem lyckade jag komma med den bussen jag hade tänkt mig. Men det var nog mest för att den var tio minuter försenad. Föraren var en tyken jävel som trodde han var guds gåva till någont eller någon. Dessutom hade han ett sådandär idiotisk bluetooth-headset, i ena örat, som är ett lika säkert nördtecken som staren är ett vårtecken. Det hela kulminerade med att idioten till busschaufför "glömde" att stanna på stationen i Tågarp och bara körde förbi, han saktade nog inte ens in. Då var det väldigt nära till "Våld mot tjänsteman"!


Så kom inte hem till mig idag, eller i morgon, och berätta att du är busschaufför för då får du en "bakvänd gubbalusing".


Av Mats Lindestam - 16 augusti 2010 06:55

Idag fick man vara med om en "happenig" mitt i vardagen. Det var premiärtur för de nya Pågatågen.


Dom nya tågen var nya och fräscha. Det till och med luktade nytt. Precis som om dom togs ur kartongen i morse.

Jag kommer inte att sakna dom gamla Pågatågen men jag kommer definitivt att sakna dom vikarierande Pågatågen där man kunde fälla sätena. Det är däremot, gött!

Sätena i dom nya tågen var hårda och "upprätta". Det kommer att bli svårt att hitta någon sovställning i dom.


Innan jag lurar in mig själv i en "Det är nytt, det är dåligt" diskussion så får jag nog låta intrycken sjunka in.

Den nya tysta/mys avdelningen såg skön ut. Vet inte varför jag inte gick in där. Hörde på omvägar att det skulle vara stjärnhimmel och valsång därinne. Very New Age!



   




Av Mats Lindestam - 15 augusti 2010 17:42

För den som har sett Jurassic Park och har sprungit igenom ett stim av fasaner, honor, hanar, ungar & jävlamög, kan det inte råda någon som helst tvekan om att fasanerna (eller egentligen fåglarna) en gång regerade på jorden. Då i form av dinosaurier. Ta en fjunig fasanunge och skala upp den så att den blir 1.80 m, så har du en Velociraptor.

     


Av Mats Lindestam - 14 augusti 2010 08:36

Om någon förklarar något för dig och du:

1. Tror att du förstår direkt så har du förmodligen fel.

2. Inte förstår riktigt så har du förmodligen rätt.


Det är ingen skam att inte förstå. Det är däremot en skam att låtsas förstå. Om den som förklara inte har fått DIG att förstå så har han/hon mer jobb att göra. Ge dig inte förrän DU förstår.

Skapa flashcards