Masse Mysing

Alla inlägg under september 2010

Av Mats Lindestam - 19 september 2010 14:40

  


Det här hade varit "Piratpartiets" språkrör så hade jag inte tvekat en sekund att rösta på dem. Lördasgodis varje dag och mycket "Burning, looting, raping, shooting". Men nu är dom ju inte det **suck**.


Av Mats Lindestam - 19 september 2010 14:16

Nu skall björnbärssnapsen silas ifrån och framför allt läggas på tillväxt.


Förra sommarn hittade vi massor av björnbär på en ödetomt bredvid vårat hus. I brist på något vettigare att göra med dem så gjorde jag snaps. I vanlig ordning så gör jag ofta inte något måttligt utan busade på med 70 cl "Skippet"  på direkten. Efter att den hade stått den föreskrivna veckan och vi hade silat ifrån den tog vi ett litet smakprov. Gissa om jag var besviken när det smakade "skit" redan i munnen och jag insåg att jag hade sumpat 70 cl av perfekt "seglarbrännvin". Det smakade tunnt, tunnt av bär och sprit (på ett dåligt sätt).


Eftersom jag inte skulle få för mig att hälla ut sprit, hur illa den än smakar, så fick snapsen stå på hyllan till jul då jag tog fram den igen. Jag tänkte att jag åtminstone kunde tvinga släkten att dricka upp lite av min misslyckade snaps. Denna gången smakade den faktist inte så mycket skit som första gången.


Nästa gång snapsen kom fram var till midsommar och då smakade den faktiskt helt ok. Det var helt enkelt lite lagring som var knepet, så när vår granne Sussie kom in med en bunke björnbär för några veckor sedan så var det ingen tvekan att jag skulle göra en "sjuttis" björnbärssnaps till snapssäsongen 2011.



Av Mats Lindestam - 16 september 2010 19:49

”The imposter syndrome” – bluffsyndromet


Där har vi det! Svart på vitt.

Hur konstig känslan du har än är och hur ensam du än känner dig om att känna så så finns det redan människor som känner likadant. Och som om det inte är nog med att det finns dom som upplever det samma, elva gånger av tio så finns det någon tjomme som har hittat på ett  namn på det. ”The imposter syndrome”!


För inte så längesedan skrev jag om att jag kände mig som en fake som bara hade tur varje gång jag lyckades få till något på jobb (se Where should we go from here?).


Jag läste, på lunchen, i dagens Metro att det var ”The imposter syndrome” jag hade. I artikeln fanns det även tre metoder för hur man skall komma till rätta med och jobba bort detta syndrom för att få dig att må bättre med dig själv.


Full av entusiasm över att vet att det fanns fler olycksbröder och -systrar, över att fått ett namn på tillståndet och inte minst ha fått tre metoder att bygga upp mitt självförtroende igen gick jag tillbaka från lunchen. Jag mjukstartade eftermiddagen med att läsa lite mail. Ett av mailen var från min chef där det stod att jag inte skulle få mitt uppdrag förlängt och att om fjorton dagar var jag arbetslös. Tack för den...!


I just det läget hade det inte räckt med 300 pepp-metoder för att boosta självförtroendet. Jag blev så less att jag inte ens orkade gå och dricka gratisöl på en konkurrerande konsultfirmas after work. Då är det f-n illa!


Vaya con Dios


Av Mats Lindestam - 14 september 2010 19:00

Om ni nu, som jag, är en hävert till Curling-förälder så låt inte det göra er nerstämda. 

Medaljens framsida kan vara att ni, på grund av detta, även är en hävert till matt-tvättare. Hiva ut era mattor på uteplatsen i regnet och sopa, sopa, sopa!!!


Synerligen synergi...


    

Av Mats Lindestam - 11 september 2010 08:58

I går kväll var det BF igen. Det är inte dumt...


Eftersom det kändes lyxigt att ha kvällen fri så gjorde vi just det. Lyxade till det!

Det blev råbiff på oxfile med alla dom klassiska tillbehören. Inte kapris då förstås. Kapris är inte människoföda så kaprisen gick bort och in kom Mor Annas Ättiksgurka.

Till det blev det öl och en sup.


Kvällen avslutades i uterummet med kaffe och en maltwhiskey. Nja det var väl inte riktigt sant. Kvällen avslutades i soffan, sovandes till en film. Som vanligt helt enkelt.


  

Av Mats Lindestam - 9 september 2010 19:10


Har varit hemma och VAB:at med ett icke-sjukt barn idag. Detta på grund av förskolans sköna regel om att barnen måste vara hemma minst 48 h efter att dom har varit sjuka. Egentligen skall man inte ondgöra sig över reglen utan det skall man göra över alla bollträ till föräldrar som kör  "Alvedon-tricket" eller lämnar in snoriga ungar när febern har gått ner. Till alla er vill jag säga:

"Dra röva i koks!!!"

Dagen började bra eftersom Sandra beslutade sig för att ta sovmorgon enda till klockan 06:00. Sedan var det full rulle. Efter att vi hade spelat alla spel inklusive alla två kortspel vi kan, räknat i matteboken och lekt både doktor och affär så var klockan 09:00. OK........!!! Då var det bara resten av dagen kvar........!!!

Jag hade förberett lite dagen innan och skickat Anette till affären för att köpa grejor så att vi kunde baka kanelsnäckor. Det föll dock inte Sandra på läppen för hon hade varit ute på internet och sett några sköna tårtor som hon ville att vi skulle göra. Så det var bara att skicka Anette till affären igen för att köpa Prinsesstårtegrejor. Eftersom man har lite skam i kroppen så bakar man ju sitt egna tårtanslag.   


När tårtanslaget var färdigt så hade Sandra kommit på att vi skulle ut på picknick. Så i all hast fick man sno ihop lite picknickmat. Det var tur i oturen att jag var i farten att göra Currygryta med kyckling så jag hade nygrillad kyckling hemma. På en kylskåpsrensning gjorde vi en potatissallad "maître d'hôtel" på en hovmästarsås, bifftomater, lök och några kokta potatisar som vi hade till kycklingen. Sedna bar det ut i grönsakerna på lunch-picknick. 

Eftersom någon av Gudruns lillasystrar drog över byn så blev det ingen picknick i det gröna utan vi fick hålla tillgodo med Tågarps AIKs (fotbollsklubben i byn) uterum men det funkade.


Efter en mysig picknick så gick vi hem igen för lite mer spel och lek. Det enda jag ville vid det laget var att lägga mig i soffan och sova middag. 

När Anette kom hem med tårtgrejorna så var ingen gladar än jag. Äntligen lite avlösning och tårtbak.

Nu skall det bli skönt att komma till jobbet i morgon och få ta det lite lugnt. I alla fall förhållandevis lugnt.   
   


  

      


  


Av Mats Lindestam - 8 september 2010 19:39

Fanken vad det är tråkigt när man köper böcker som inte är bra. Jag älskar att läsa på tåget och ser varje dag fram emot att pendla och få sitta min halvtimme, och läsa, mellan Tågarp och Lund eller vice versa. När man köper en dålig bok blir den halvtimmen bara en pina och man vill nästan inte ens åka hem från jobbet. Vad som gör det hela så svårt är att jag har av någon anledning som jag inte vet skaffat mig en princip som säger att man skall läsa klart en bok som man har startat med. Nu är det ju inte så att jag är helt anal och aldrig har brutit mot den principen men det är inget enkelt beslut.
 
Härom dagen köpte jag en bok av någon Stefan Einhorn "Vägar till visdom". Jag vet inte varför jag gör såhär mot mig själv!! Jag är en enkel man med enkla behov. En enkel dussindeckare av Camilla Läckberg räcker fint för mig. Problemet är att Camilla skriver saktare än jag läser. Det gör att man ibland tappar garden och får för sig att köpa böcker som skall göra en lycklig, rik och till en superförälder.
 
Jag är 40 sidor in i "Vägar till visdom" och varenda cell i hela min kropp skriker efter att jag skall bryta min princip och riva boken i stycken. Hittills har det bara varit en massa anekdoter som är uttjatade och borde hamna på någon floskeltopp men som har gett författaren en massa djupa insikter. Där i mellan är det en massa svammel och motsvammel om vad visdom är. Allt svammel gör att man bara tappar tråden och är nog bara ett sätt att blåsa rök i ögonen på läsaren. Killen har förmodligen inget att vettigt att säga.


Här får ni en lista på böcker ni bör undvika om ni har möjlighet:

  •  Stefan Enhorn - Vägar Till Visdom: Svammel om visdom med tråkiga anekdoter som du hört förut.
  • Ronny Olovsson - Värsta Pappan: Pappahandbok? Killen vill bara berätta hur skön han är som kan ta hand om två döttrar. Trötta skämt som bara dom mest hängivna i mammagruppen kan säga "Ahhh!" åt. 
  • Jesper Juul - Ditt Kompetenta Barn: "Jesper Juul gör upp med många traditionella uppfattningar och värderingar inom barnuppfostran". Vet inte varför jag köpte den. När jag skulle börja läsa boken blev jag trött av sammanfattningen på baksidan och la den ifrån mig.
  • Tor Nörretranders - Märk Världen: "utmanande översikt över epokgörande genombrott i naturvetenskapens syn på världen". Verkar jätteintressant men efter 50 sidor med långa logikhärledningar ger man bara upp. Killen måste har världrekord i att ta udden av ett intressant ämne.
  • Anne AppLebaum - Gulag: "den första fullständiga redogörelsen för lägersystemet i Sovjetunionen". En torr uppräkning av övergrepp som skedde i Sovjetunionen under Stalineran. Gripande läsning men efter X antal sidor så orkar man bara inte med mer elände. Jag gick in i en mental vägg. Skulle vilja testa den igen men har inte orkat på två år.

Av Mats Lindestam - 7 september 2010 17:47

Jag fattar inte!


Folk, främst tjejer runt tjugo, som för tre månader sedan ledigt skulle ge sig ut i grönsakerna och gå Kungsleden i pumps alt. sandaletter eller, gud förbjude, ta på sig stövlar för att det regnade och var blött ute, går nu runt i centrala Malmö och/eller Lund iförda rekorderliga gummistövlar.


Dessutom verkar dom se ner på oss "otrendiga" ignoranta människor som inte har gummistövlar inne i stan när det är torrväder, sol och 20 grader varmt


Dessa människor skulle gladeligen gå runt med inkontinensskydd utanpå sina 2500 :- jeans om något trendorakel sa att det var så man skulle se ut.


Numbskulls!

  

Ovido - Quiz & Flashcards