Masse Mysing

Alla inlägg under juni 2011

Av Mats Lindestam - 30 juni 2011 06:45

På bussen till jobb tänkte jag på vad som egentligen krävs för att man skall bli en busschaufför. Först tänkte jag att det inte kan krävas någonting.

Sedan tänkte jag på att det finns två saker som bara måste finnas med på en busschaufförs CV.


#1: Det första måste vara att han (det är oftast en han) har minst fem års yrkeserfarenhet som biltjuv eller att han åtminstone fem års erfarenhet av att köra som en.


#2: Det andra måste vara att han (en han igen) kan köra med endast en hand eftersom den andra kommer vara tejpad till en mobiltelefon som, i sin tur, är limmad mot vederbörandes öra.


Allvarligt talat så borde det rensas upp i det träsk som är yrkeskåren Busschaufförer! Dom kör som tattare, i alla fall i dom två städer där jag mest åker buss, i Lund och Landskrona.

Det är fullgas och tvärnit så folk med barnvagnar, pensionärer med rullatorer & allt annat folk för den delen, far som vantar i bussen. Det verkar inte bekomma yrkeskåren Busschaufförer. "It goes with the territory".

Sedan undrar dom varför våldet mot busschaufförer har ökat. Vad tror ni själva?


Vill bara trycka lite extra på hur god första koppen kaffer var idag. Jag är lite sliten efter en mycket trevlig afterwork igår med mina gamla kollegor får CoreSw på ST-Ericsson. Det är alltid tråkigt när ett gott gäng splittras upp.

Jag hoppas vi kan fortsätta att hålla kontakten även om två stycken har beslutat sig för att flytta till Göteborg.


Svikers!


Ni vet vilkan ni är.   

Av Mats Lindestam - 28 juni 2011 21:15

Nu är man officiellt gammal.


Åldern har tagit ut sin rätt och man har begåvats med läs-/terminal-/datorglasögon.


Jag var på synundersökning idag, på Synsam i L.A Det var så tight att det var tvunget att avgöras med målfoto.

Optikern fick erkänna att jag klarade mig bra helt utan glasögon. Fast när hon hade mätt, testat och tagit fram ett par testglasögon som passade mig så fick jag också erkänna att det var lite lättare att läsa raden med dom minsta bokstäverna på testpappret jag fick.


Så för att slippa huvudvärk i framtiden så kröp jag till korset och beställde ett par läs-/terminal-/datorglasögon.


När det var dags att prova ut bågar fick jag ringa in smakproffsen, Sandra & Anette, från Lindex.

Vi provade helt förutsättningslöst och när vi hade bestämt oss så slutade det med ett par Tiger-bågar för 2.2 kilokr. Varför skall allt man tycker är snyggt vara dyrt?


Totalt gick hela kalaset, inkl. reflektionsfria glas. på 4500 boppers, billigt! 

Där gick vinterns nya GoreTex-skidbyxor all världens väg.

Så är det när man är orutinerad och gör sin synundersökning på Synsam enl. Anette.


Jag skall lära mig att lyssna, älskling, jag lovar, sen...


Av Mats Lindestam - 23 juni 2011 21:20

Sitter på uteplatsen och njuter av en halvhyfsad sommarkväll med ett par tre fingrar T-Röd-uppvärmd konjak och pressokaffe gjort på Zoegas lätt mörkrostad Blue Java (jävla blask! Måste ha haft tunn luft i lungorna när jag köpte det. Hädanefter håller jag mig till Skånerost). Utöver det så tänker jag på veckans händelser.


Jag och Anette var ute och åkte Pågatåg mellan Helsingborg och Tågarp. Vi kom i samspråk med en biljettaviserare. Det var en mycket trevilg kille och vi dryftade både det ena och det andra. Det var dock en sak som jag inte kunde hålla med honom om.


Aviseraren tyckte att roten till mycket av tågtrafikens problem med förseningar kom sig av att resenärerna helt enkelt inte förstod sig på logistik. Enligt honom så envisades resenärerna med att alltid stiga på (om det även var av har jag glömt) i första och sista dörren. Enligt vår aviserare så vägrade folk helt enkelt att fördela sig jämt över de tillstädesvarande dörrarna.


Ahh, där har vi det! Vi har alltså oss själv att skylla att tågen är försenade.


Tyvärr tror jag inte detta är en ide i huvudet på en singulär aviserare. Den iden tror jag är mer utbredd i Skånetrafiken än man tror.


Om det nu är så att det blir en anstormning vid första och sista dörrarna på en avgång, så är det oftast de gångerna när folk har spridit ut sig jämt över antalet dörrarna på ett dubbeltåg, i rusningstrafik, och det endast kommer ett enkelt vagnset. Då har ju inte folk, som (jag tar Lund som exempel) står halvvägs till Gunnesbo i norr eller Hjärup i söder, mycket mer att välja på än att ta sig till första bästa dörr. Första bästa dörr i detta fallet blir då första och/eller sista dörren i enkel-vagnset-tåget.


Det kan inte vara så att det är helt orealistiska tidtabeller om det inte ges tid för folk att kliva av och kliva på tågen? Vad händer när folk på allvar får för sig att ställa bilen och börja åka kollektivt (inte för att jag tror att det kommer att hända, any time soon)? Det kanske vore bäst om vi gav f-n i att åka kollektivt och lät Skånetrafiken leka tåg i fred?


Dessutom vill jag tillägga att jag inte tror att det har ett dugg med Skånetrafikens förseningsproblem att göra. Tänk om och tänk rätt!


Till sist vill jag säga "Kudos" till "the Wino" som, på 166:ans buss till stationen i Lund, ställde till med lite vardagsedge genom att spy ut ca två liter rödtjut och därigenom lyckades marinera allt och alla.

Jag klarade mig bra, för jag satt sidan om honom, men tyckte nog egentligen att det var "sådär".


Glad midsommar tamigfan!

Av Mats Lindestam - 21 juni 2011 20:05

Milstolpe #1:

Sandra har fått sin första fullängdssäng. Hittills har hon spenderat sina nätter i en pinnsoffa-säng (i alla fall de få nätter när hon inte legat i våra sängar.) från tiden när 1.6 m ansågs vara medellängd.


Nu kan åtminstone jag och Anette ligga raklånga när det är dags för nästa sängbyte med Sandra.


 

Sandra var extatisk och skall man dömma av nästa bild, tagen 15 miuter senare, så gick det även bra att sova i sängen.


 

Milstolpe #2:

Nu har det hänt! Berget har fått krypa till Muhammed. Jag har beställt mitt livs första synundersökning. Jag bävar för vad den kommer att visa.  I bästa fall blir det ett par monitorglasögon. I sämsta fall blir det ett par progressiva cola-bottnar.

Oavsett vad det blir så hoppas jag att dom skall ta bort min migräniska huvudvärk som kommer med allt tätare intervall


Av Mats Lindestam - 11 juni 2011 10:10

Ge mig den som uppfann pingsten!


Vem firar pingst? Jag visste inte ens att den inte var nerlagd med alla andra helgdagar som vi inte firar längre.


Jag gick runt som en tornado i garaget och samlade in all skit. Jag vet inte hur många gånger jag sagt att jag skulle ta all skit och åka in till tippen. Nu skulle det äntligen ske.


Jag tog Sandra med mig, satte på mig solglajorna, satte igån en bra Soptify-lista på bilstereon och begav oss till Landskronas sopstation.


Döm om min förvåning när vi kom dit.


PINGSTSTÄNGT 11/6 - 12/6


Nu ligger skiten i garaget igen och lär väl göra det ett bra tag framöver.


Som sagt, ge mig den amöban som uppfann pingsten.

Ovido - Quiz & Flashcards