Masse Mysing

Alla inlägg under juli 2011

Av Mats Lindestam - 31 juli 2011 19:02

Vad hände med Apotekets Vita Vaselin?


En näve sådant i cykelbyxorna var som SKFs kullager. Min bästa tid på Vätternrundan gjorde jag med ACO Vitt Vaselin i brallan.


Finns den kvar?

    

Av Mats Lindestam - 31 juli 2011 09:36


Jag säger: "- Kattjävlar som skiter i min trädgård!"


Kattvänner/Kattägarna säger: "- Det är nog igelkottar."


Jag googlar och säger: "- Nej, igekotten skiter som ett lillefinger, rakt, svart och tunnt."


Kattvänner/Kattägarna säger: "- Det är nog rävar."


Jag säger: "- Sedan rävpesten, 1900-sprättihönsaskit, så har jag inte sett en räv, i Tågarp, ens på vykort."


Det kan ju vara någon av alla lastbilschaufförer, som kör förbi på 110:an här utanför, som stannar till nattetid och "lassar". Av storleken att dömma så skulle det mycket väl kunna vara resterna av något supersized hamburgermeal.


Det kanske är Bjärven?


Allt annat verkar ju mer rimligt än att det verkligen skulle vara någon av alla de halvdussinet katter som stryker runt i kvarteret.


BTW: Varför skaffar man en katt och sedan låter den vara ute? Vad är meningen med ett sådant husdjur, "utekatt"?

Kan man inte bara mentalt annektera en hare på fältet och betrakta den som sin "utehare". Dessutom slipper man besväret med att asa hem den och sätta på ett halsband och lära den stryka runt i kvarteret och skita på gräsmattorna. Man kommer man att ha lika mycket kontakt med sin "utehare" som sin "utekatt". Ingen skillnad där!


Jag säger: "- Kattjävlar som skiter i min trädgård!"


Och det är min övertygelse tills jag är överbevisad om motsatsen.

Av Mats Lindestam - 30 juli 2011 20:13

När Hallandsåsen tornade upp sig för oss, på väg söderut, så blev vi  hälsade av regnet igen. Trots det var det skönt att vara hemma igen.


Torsdag och fredag har vi varit på Skara-Berts hemmaplan och hans Sommarland.


På vägen upp höll vår GPS-navigator på att leda oss vilse, men efter att vi tillrättavisade "henne" så kom vi fram till slut. Som jag brukar säga, man får vad man betalar för. Använder man en Andorid-telefon och en "crackad" version av Google-Maps så får man kanske räkna med att hamna lite vilse då och då.


Vi bodde på ett jättefint hotell på Sommarland-sidan av Skara (bara ett par spottloskor ifrån faktiskt), Best Western Jula Hotell & Konferens. Hotellet var sponsrat av Jula och hade en diger samling av Zorn-konst. Jag tyckte det var lite kluvet med Jula och Zorn, men det var mycket naket och Sandra tyckte det var roligt med alla damer som visade rumpan.


Sovande Naken Modell (Dekadensen i Skara)


Skara sommarland var inte mycket att säga om. Det började lite avigt när Sandra inte ville åka några karuseller eller vänta medan jag och Anette åkte. Vi kom liksom inte riktigt in i matchen första dagen.


Andra dagen startade inte bättre den. Det började med att vi såg Lill-Babs utan smink till frukost och fortsatte med att jag tappade mitt kontokort i badlandet. Lyckligtvis så fick jag tillbaka det av en snäll människa som lämnade in det på Gästservice Centret.  Detta var dock 15 minuter efter att jag hade ringt banken och spärrat kortet. Story of my life! Ja ja, nu har i alla fall ingen annan mitt kort.


Efter det så repade sig dagen och vi hade en härlig dag på Vattenparken. Jag repade till och med mod att åka "Fritt Fall". Skall jag vara ärlig så var nog rädslan att komma hem utan att ha åkt den större än rädslan att verkligen åka den.


Sista kvällen i Skara avslutade vi med en god middag på Best Western Jula. Perfekt stekta lammrack med gräddkokta vitlöksklyftor och ett glas rött. Sandra upptäckte att det var gratis ansiktsmålning i receptionen och satte sig där, pratade med ansiktsmålerskan och blev målad både här och där.  Så vi fick en lugn kväll och kunde avnjuta dessert och kaffe med maltwhiskey i lugn och ro.


Till sist förbarmade vi oss över den stackars ansiktsmålerskan och tog med Sandra upp på rummet för ett avslutande parti Yatzy.


     

Idag har vi spenderat allt för många timmar (och pengar) på Gekås i Ullared. Jag vet inte vad som hände när jag blev övertalad att åka dit efter Skara. Sist jag var där var 1991 och nu vet jag att jag skulle följt min magkänsla att aldrig mer åka dit.

Efter tio minuter var jag färdig att dansk-skalla mig fågelvägen ut ur affären. På något vis lyckades jag att stanna kvar några timmar och även äta lunch där.

Fast nu är jag helt säker: "- Aldrig mer Gekås i Ullared!"


Visst finns det mycket billiga skit där, men det är just det som är kruxet, det är skit! Om man köper tre stycken av varje "billigt skit" man hittar och det billiga skitet håller en femtedel så länge som det "inte så billiga skitet" man annars skulle köpa så blir det "billiga skitet" inte så billigt.


Det enda som berättigar Gekås är barnkläderna. Barnen växer ur kläderna innan dom har lyckats slita ut dem och då är det billigt att handla på Gekås.

Själv skulle jag inte köpa kläder på Gekås. Om man säger att Dressman är för killar som gett upp så vet jag inte vad killar som handlar på Gekås har gjort.



Av Mats Lindestam - 19 juli 2011 13:12

Det går inget vidare för familjen Lindestam/Anderssons camping-karriär. I natt campade vi i fyra timmar på akuten i Helsingborg.


 

Det var en minst sagt intensiv första semesterdag och den gick i spontanitetens tecken.


Eftesom vädret var sådär, så fick vi först för oss att vi skulle åka till Tropikariet i Helsingborg. Där kunde man beskåda både tandläkare och nygamla vänner.


   


Efter Tropikariet var det lunch. Jag fick verkligen lägga pannan i djupa veck för att komma på något annat lunchalternativ i HBG. Allt för att vi inte skulle ta enkla vägen ut och ännu en gång hamna på Mackedånkan.


Efter en mysig lunch på "Pålsjö Krog", med Halstrad Gravlax med dillstuvad potatis för mig och Anette och Stekt lax med Hollandaisesås för Sandra så tog vi en "stroll" längs strandpromenaden.

Förrutom att bli helt blåsta så blev det även ett fotosession med Henrik Larsson och en hel del volter i madrasserna, som någon vänlig själ placerat ut längs hela promenaden.


 

Blåsten gjorde processen kort med vår fantasi, för efter Standpromenaden blev det en tur till Väla Centrum och för att komma på det så  behöver ju inte fantisatorn gå på högvarv. Efter Väla bar det av hemmåt.


I några veckor har vi spånat på att åka ut och leva campingliv någon gång under denna semestern. Undan för undan har en plan, om att hyra kanot och åka ut och paddla, börjat ta form.


Anette har lånat ett tält av en arbetskompis och när vi satt i uterummet, i går,  så fick vi för oss att inte bara slå upp tältet på tomten utan att åka ut och övnings-campa. Allt för att kolla så att tältet var ok och för att kolla att vi faktiskt kunde slå upp ett tält och sova i det.


Sagt och gjort! Vi packade ihop all campingutrustning vi kunde spåna ihop på fem minuter, packade in det i bilen och begav oss ut till Järavallen.


Det blev riktigt mysigt. Vi hittade vildkaniner. Helt vanligt bruna men även svarta och ett helt gäng vita. Det tyckte vi var lite ovanligt för att vara vildkaniner. Det fanns faktiskt fler vita  kaniner än bruna och svarta. Jag vet inte om Järavallen är där militannta veganer släpper ut kidnappade (vita) tamkaniner.


Vi fick upp tältet och efter det stekte vi en god middag på kylskåpsrens (nypotatis, köttbullar och prinskorv) på mitt gamla 80-tals Trangia-kök. Jag och Anette lyckades även trolla fram vars en STÖL ur kylväskan.


   

Järvallsmyggen var inget vi pratade om. Vi ville inte jinxa den goda stämningen.


Efter middagen visad jag Sandra hur man täljer. Hon har en engen Scout-kniv med parerskydd och allt.

Medan Sandra gjorde det plockade jag och Anette undan och diskade efter middagen.


Innan vi var färdiga med det så hade Sandra lyckats tälja sig i handen. Det såg inte helt ok ut och vi vågade inte chansa med bara plåster.


Det blev att i all hast slänga in allt i bilen igen och att i ilfart åka till akuten i Helsingborg. Där fortsatte sedan campingen i några jäkligt obekväma stolar med någonslags armstöd som gjorde att man inte kunde ligga ner. Men är man på akuten vill man inte stöta sig med någon, för man är i sjukt underläge. Det är bara att gilla läget.


Fyra timmar, två stygn och tjugo tatueringsbilder senare kunde vi bege oss hem. Så vid cirkus 03:30 var vi tillbaka på Lergatan 6 och fick äntligen lägga oss.


Inte ens tredje gången gillt fick vi till en campingnatt i tält. Jag vet inte ens om denna gången var närmast. Nu har vi testat Järavallen, trädgården och uterummet men inget verkar funka. Skam till den som ger sig, dock!!!


 

Av Mats Lindestam - 13 juli 2011 20:29

Ibland tänker jag att jag är ganska duktig på att härma språk. Jag kan inte många språk och jag är inte speciellt duktig på att lära mig språk.


"Präpositionern":


* aus, außer, bei, entgegen, entsprechend, gegenüber, gemäß, mit, (mit)samt, nach, nahe, seit, von, zu.
* bis, durch, für, gegen, je, ohne, um, wider.
* an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwischen


Är allt jag har fått med mig från sex års studerande.  Jag vet inte när jag skall använda dem och jag kan inte göra mig förstådd på Tyska.


Jag är däremot duktig på att får till ett språks melodi och härma dess ljud. Det finns givetvis en del undantag. I filmen "Gudarna måste vara tokiga" finns det ett Afrikanskt bush-folk som gör någon slags klickljud när dom pratar.
Det kan jag inte härma om så mitt liv hängde på det. Annars tror jag mig om att kunna härma dom flesta stora språken.

Jag tycke det är konstigt att asiater inte kan säga (alternativt blandar ihop) 'r' och 'l'. Hur svårt kan det vara? Det är ju bara 'r' och 'l', för bövelen! Jag tyckte i alla fall det, fram till idag.


Idag var jag med om något som fick mig att tänka om. Jag stod sidan om en kines. Jag drack kaffe och han pratade i mobil.
Plötsligt fick han till några ljud som fick bush-folkets klick-ljud att framstå som enkla. Det påminde om "fått ner tungan i bronkerna". Min första impuls var att springa fram och ge honom en "heimlich manöver", men jag kunde dock bärga mig.

Därmed finns det ett par ljud till på min lista över omöjliga ljud.

Om jag slipper lära mig dem så kan jag, i fortsättningen, förlåta kineserna för att dom inte kan få till 'r' och 'l'.

Av Mats Lindestam - 12 juli 2011 20:33

Det är fest i helgen. Det är vi, kidsen från föräldrarnas kompisgäng, som har skaffat oss en egen årlig fest. I år har den gått ett varv och det är vår tur att ha den för andra gången.


Efter jobb var det bråttom som bara den till Landskrona för att handla till festen. Jag tog tåget från Lund och väl i L.A var det snabbmarsch från stationen till Coop, via cykelvägen mot Häljarp.


På vägen blev jag väldigt kissnödig och nästan som på beställning dök det upp ett hål i staketet, in till en ödetomt, där jag kunde krypa in och uträtta mina behov.


Nästan precis där jag hamnade fanns det en hävert till vinbärsbuske och en lite mindre buske med björnbär. Så nu har vi gratis dessert till festen och ett par färska björnbärsskott att plantera. Man skall ta tillvara vad naturen erbjuder.



Det visade sig att hålet i staketet även erbjöd en genväg till Coop. En riktig turdag!


Grillspett är faktiskt snabbmat!


Efter att vi hade handlat färdig var vi hungriga som vargar och eftersom det var "granntvä'r" ville jag grilla. Dessutom ville jag prova min "Barbeque Skewers" som har legat, oanvända i uterummet, i nästan två år.


Jag har alltid varit lite avigt inställd till grillspett och tycker att det är "klabbigt" att hålla på med.


Idag blev jag dock positivt överraskad. På minder än en timme hade vi gjort, grillat och ätit våra spett. Det är kortare tid än det tar "MAX" att "sve" en hamburgare, dynga på en deciliter majonäs, lägga på en tomatskiva och placera burgaren mellan två bröd.

   

Sandra har, för egna pengar, införskaffat ett "Insektsskådarkitt". Komplett med håv, förstoringsglas och samlarburk med avdelningar. Hela helgen har hon, med liv och lust, gått in för sin Insektsskådning.  

För att få till lite glamour till ett annars mörkgrått yrke så har hon kompleterat sitt insektsskådarkitt med blommiga handskar, guld-flip flops och någon slags Gucci & Gabbana-väska. 

   





Av Mats Lindestam - 11 juli 2011 20:00

"Jag har varit i en del familjer där man ibland där man hör att barnen börjar terrorn med att säga såhär, -Jag är törstig. Det är värdelöst, det är fel helt och hållet!


Alltså regeln är ju så enkel. Såhär är det va. Man skall alltid börja med att, jag är kissnödig, sen sätter man in -jag är törstig. För då kan man nämligen dricka mycket och så kan man pinka igen."


Sandra har MVG i Brasses "Natti Natti skola". När alla andra resurser uttömda då skall det drickas och kissas, kissa och drickas i en salig röra. Kan någon berätta hur det kan vara så ångestladdat att sova?


Annars har dagen gått trädgårdfacismens tecken. Jag har sakta börjat inse att man aldrig blir färdig med trädgården.


Jag kommer att tänka på Hitler, av alla människor, man brukar säga att han gjorde det jobbigt för sig när han startade ett tvåfrontskrig med Ryssland.


Han hade det enkelt! Jag för ett sjufrontskrig med min trädgård. När man tror allt är färdig får man börja om igen. Gräs mattan börjar dyka upp upp någonstans i mitten av alla stenläggningar. Upp med all sten och gör om.


Häcken, som jag klippte så fint, är plötsligt helt brunfläckig. Vad är nu det?


Trots att jag har varit flitig med gödning och Gardenas lilla stroller över hela gräsmattan, Häxring!


Rabarberna och äppleträdet har fått bladlöss, men det kan man tydligen lösa med att duscha med vatten och grönsåpa varannan dag. Det är ju praktiskt för då är ju rabarberna och äpplena färdigtvättade redan när man plockar dom.


Trots allt jobb så han jag och Sandra med en snabbrunda till Härslövsbadet innan lunch och Sveriges kvartsfinal i VM. Det var riktigt najs med ett bad och det var en riktigt najs match. Grattis tjejer, en kanonmatch!


SUV

Av Mats Lindestam - 9 juli 2011 20:44

"Opinions/SUVs are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks."


Alla skall ha en SUV verkar det som, även om det är en KIA, Mitsubishi, Hyundai eller en förväxt VW Golf. Jag förstår inte varför alla vill ha en SUV till varje pris? De flesta skulle förmodligen inte klara av om det dök upp en halvtaskig lerpöl på resan Hemmet -> Dagis -> Espresso House -> Jobb, T/R.


Vad hände med ideerna man hade i början av 00-talet, att bilarna skulle bli mindre och energisnåla? Man pratade om att minimera materialåtgång och förbrukning runt 0.2 liter/mil.


För mig är en bil ett verktyg. Ett verktyg för att ta sig från punkt A till punkt B. Jag kan förstå att man behöver en 4x4, om man bor i Sjumilaskogen. I det läget kan jag bara se att man väljer en Land Rover eller en Willys Jeep, inte en Subaru Outback. För mig är det som att borra i betong med en Dremel.


Stadsjeepar verkar funka som penisförlängare för både han och henne.


Vi var på stranden idag. Ofta skojar man (eller gör man det?) om att den första metern vatten har så ljummet vatten för att det är de minsta besökarnas "pisseränna".


Idag stod jag i vattenbrynet och samlade mod för dagens första dopp när det plötsligt dök upp en naken tjerub på 2 år och några månader. Plötsligt lyfte han händerna rakt upp och slog en drill 15 cm från mina fötter. Najs!!!

Hädanefter tar jag mig till slutet av bryggan innan jag går i.

Ovido - Quiz & Flashcards