Masse Mysing

Alla inlägg under september 2011

Av Mats Lindestam - 23 september 2011 18:39

Någon hade otur när dom tänkte eller så är någon bara ondskefull.


Jag vet inte vad som hände när någon ställde en "stolpe" mitt i utgången till Lagerhaus i Lund.


Nu mer så har jag lärt mig men det har varit en dyrköpt lärdom. Jag vet inte hur många gånger jag har hållt på att förlora familjelyckan på just den stolpen. Var går man bäst ut genom ett par automatiska skjutdörrar. Jo i mitten!


 

Av Mats Lindestam - 23 september 2011 18:30

Här är dom nu, om än lite försenade. Bilderna från förra veckans after work och happening.


Dregen backad av HiQs finest, HiQs egna coverband från HQ i Stockholm. Med självaste VD:n på knacking kompgitarr.


Man kan säga vad man vill om Dregen, men det är mycket engergi i den lilla späda kroppen.


     

Av Mats Lindestam - 14 september 2011 17:38

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13622572.ab


Satsningen kommer totalt att kosta runt 35 miljarder dollar!!!!


Är det inte bättre att vi lägger dom pengarna på att rädda världen vi lever i?


Av Mats Lindestam - 10 september 2011 15:31

Ingen skall komma och säga att sport inte är utbildande.

Förutom att vara förbrödrande, stärkande för hälsan och i sina bästa stunder otorligt spännande så kan man också lära sig om omvärlden via sporten.


Om det inte vore för TV-Pucken så hade jag aldrig vetat att det fanns ett landskap i Sverige som heter Medelpad.


 

Av Mats Lindestam - 10 september 2011 09:28

Ur Metro 2011-09-09.


 

Det är ju lika enkelt som genialt. Det är ju bara fler "Manicker" vi behöver, för att lösa våra problem.












Av Mats Lindestam - 8 september 2011 12:45

**************** Svar från Skånetrafiken *********************

Hej igen Mats

Jag känner inte igen den bild du beskriver av att vi inte skulle jobba för kundens bästa (jag tänker kund varje dag i mitt jobb) å andra sidan är vi mer än 4000 personer som arbetar under Skånetrafikens paraply och det är omöjligt att få alla att möta kunden på samma sätt.

Vårt mål är både fler och nöjdare kunder och vi styrs av politiken, men det är vårt ansvar att planera trafiken på bästa möjliga sätt utifrån de förutsättningar och ramar vi får - för kundens bästa.

För att du ska få ett bra svar på nedan Mats skickar jag vidare ditt brev till två personer som arbetar med tågtrafikens utveckling - Anders Jönsson (tågtrafikutvecklare) och Mats Améen (chefsstrateg).

Tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina synpunkter!

Vänliga hälsningar
Helen


**************** Svar till Skånetrafiken *********************

Hej,

I så fall vill jag tack för att du tog dig tid att ta mina synpunkter
på allvar. Jag ser fram emot lite svar.
Mvh
/Mats

*************************************


Skånetrafikenresenärer förenen eder och skriv och klaga!


Jag uppmanar alla att alltid skicka in resergarantiärenden.


Det kan ju inte hålla på så här till 2020 inte heller 2030!

Av Mats Lindestam - 8 september 2011 09:41

************************* Svar från Skånetrafiken *******************************

Hej Mats


Tråkigt om du inte upplever att vi jobbar för kundernas bästa - för det är precis vad vi gör varje dag. Det är svårt att få fram hela den komplexa bilden av verksamheten på en halvsida i Metro - och det är också därför vi följer upp och utvecklar, olika dagar belyser olika sidor av tex problematiken kring infrastrukturen och vad vi gör för att få trafiken att flyta så smidigt som bara möjligt, så att våra kunder får en bra resa.


Ystadbanan lyftes i Metro fram som ETT exempel på enkelspår och vårt syfte var att beskriva just vad ett enkelspår innebär för att skapa förståelse för hur mycket infrastrukturen påverkar trafiken. Att de förseningar som varit på Ystadbanan den senaste tiden bara skulle bero på att det är ett enkelspår vore dock att förenkla väldigt mycket. Ystadbanan och Teckomatorpsbanan var två var för sig fungerande banor innan de kopplades samman, alla förberedelser tydde på att det skulle fungera att koppla ihop dessa genom Citytunneln. De förseningsproblem som sedan dök upp har vi lagt stor kraft på att analysera, försöka hitta orsakerna och åtgärda tillsammans med Trafikverket och entreprenören som kör tågen. Vi har kommit en bit på väg i detta arbete, men det finns en del kvar. Vårt fokus och vår övertygelse är att banorna ska fungera tillsammans - och då ge många kunder stora fördelar.


Vänliga hälsningar
Helen, redaktör för "Skånetrafiken i Metro"


************************* Svar till Skånetrafiken *******************************

Hej,


Just Teckmatorpsbanan ligger mig varmt om hjärtat. Jag har pendlat med
den i sju år nu och jag har upplevt att den sträckan, bland många, är
en instabil process. Det har varit mycket förseningar i alla år.
Oftast kopplat till  väder och vind, solkurvor, lövhalka eller snö och
is. Dock har förseningar hört till undantagen.
Situationen som varit under 2011 har lagt ribban på helt andra nivåer.
Nu är försening mer regel än undantag och inte sällan ställs tåg in. En
ny Skånetrafiken-favorit som börjat praktiseras under 2011 är att köra
så långt man hinner och sedan slänga av passagerarna och vända tåget.
Sedan får passagerarna försöka ta sig till sitt mål via buss. Jag
upplever inte detta som att man jobbar för kundernas bästa. Jag
upplever det som att man jobbar för Skånetrafikens bästa. Jag har inga
problem med att åka buss men då ser jag inte vitsen med att ha någon
tågtrafik alls. Låt alla åka buss!


Detta är situationen innan Ystadbanan kopplades till
Teckomatorpsbanan. Jag är inte på något sätt insatt men ryktet säger
att just Ystadbanan är en av dom banorna, i Skåne, som är mest drabbad
av förseningar. Att då koppla denna bana till Teckmatorpsbanan som
redan är skakig är ett pussel som inte kommer att gå ihop. I annonsen
(Metro 2011-09-11) förklarar ni själva varför detta pussel inte kommer
att gå ihop. Ystadbanan är enkelspårigt och en högriskbana benägen att
drabbas av förseningar. Enligt er prognos, i annonsen, kommer
Ystadbanan inte att bli dubbelspårig förrän 2030. Först då finns det
förutsättningar att lyckas med en hopkoppling av Ystadbanan och
Teckmatorpsbanan.


Vad jag förstår (enl. annons i Metro 2011-09-08) så jobbar
Skånetrafiken mot uppsatta mål som innebär att man skall fördubbla
antalet resor till 2020. Hur är detta att "jobba för kundernas bästa"?
Det går inte att bygga ett hus utan grund. Om Skånetrafiken jobbade
för kundernas bästa skulle man dra åt handbromsen och set till att det
man har fungerar. Personligen så bryr jag mig inte om i fall min resa
tar 50 minuter eller 70 minuter eller om mitt tåg grå 1 gång i timmen
eller om det går var 1.5:e timme. Vad jag vill är att mitt tåg avgår
på utsatt tid och att jag kommer fram på utsatt tid. Detta kan jag
förhålla mig till. Vad jag inte kan förhålla mig till är att vare dag,
2 ggr per dag, springa och yra på en station i 20 - 30 minuter och
inte veta när tåget kommer att gå eller vilket spår det kommer att
dyka upp på. Alternativt, kommer jag att slängas av vid någon station
och vara utlämnad till någon buss eller kommer, gud förbjude, mitt tåg
att ställas in helt och hållet?


Jag kan egentligen bara tala för mig själv men någonstans känner jag
att detta är nog vad dom flesta av Skånetrafikens resenärer vill ha.


Till avslutning vill jag lägga till en liten passus. Följande
anledning har jag hört från två olika anställda på Skånetrafiken, till
varför Skånetrafiken har problem med förseningar.


Enligt dessa personer så är roten till mycket av tågtrafikens problem
med förseningar, är att resenärerna helt enkelt inte förstår sig på
logistik. Enligt dessa personer så envisas resenärerna med att
alltid stiga på och av i första och sista dörren. Folk vägrar helt
enkelt att fördela sig jämt över de tillstädesvarande dörrarna.


Jag hoppas inte denna ide är utbredd inom Skånetrafiken!


Det kan inte vara helt orealistiskt att begära att det i tidtabellerna
ges tid för folk att kliva av och kliva på tågen? Vad händer när folk
på allvar får för sig att ställa bilen och börja åka kollektivt (inte
för att jag tror att det kommer att hända, any time soon)? Det kanske
vore bäst om vi gav hundan i att åka kollektivt och lät Skånetrafiken
leka tåg i fred?


Mvh
/Mats

Av Mats Lindestam - 8 september 2011 07:53


Kära Skånetrafiken,


I Metro den 7 september 2011 hade ni en annons som berättar att förseningarna på Ystad-banan beror på att tågen körs på ett spår och att det finns för få mötesplatser. Ni berättar också att det är politikernas fel, att det inte har byggts dubbelspår och att Skånetrafiken inte har något med det att göra.


Det kan jag hålla med om. Fast vad jag inte kan hålla med om är att Skånetrafiken oförmåga att inte rätta munnen efter matsäcken och inte kan anpassa sig efter de rådande förhållandena.


I annonsen säger ni också att "Förseningar ökar snabbt och smittar lätt på enkelspår". "Förseningar smittar"!


Redan på 1300-talet, när digerdöden härjade, anade man att det var viktigt att isolera en smitthärd. Det är något som Skånetrafiken ännu inte verkar ha förstått. Annars hade man inte kopplat på den smittade Ystad-banan på resten av tågnätet och fört smittan vidare.


Ett framgångsrecept på att skapa en pandemi är att sätta digerdöden på flygplan till världens stora flygplatser. Det är något som Skånetrafiken inte skulle tveka en sekund på att göra.


Vem är Skånetrafikens arbetsgivare, för vem jobbar ni, kunderna eller egna "långsiktiga" mål?


Ovido - Quiz & Flashcards