Masse Mysing

Alla inlägg under februari 2012

Av Mats Lindestam - 24 februari 2012 18:33

Fick ett hemmasnickrat namnsdagskort från min älskade dotter idag. Tack älskling!  


   



Av Mats Lindestam - 24 februari 2012 06:53

Jag vet inte om det var, ABBAs, Björn eller Benny som sa något om att rappare inte kunde klassas som musiker, man bara pratade över musik. Jag vet inte det samma gäller break-, mix- eller samplings-musik, att ta bitar ur andras låtar och göra något nytt. Jag tycker det är überfett. Man behöver inte vara någon virotuos på ett instrument för att kunna göra musik. 


En spinn off effekt är att man får ett titthål in till de låtar som är basen till mixen. Jag har länge lyssnat på "Eric Roberson - A Tale Of Two People" och har tyckta att tjejen som sjunger "Two People" gör det på ett skönt sätt men inte gjort mycket åt det.



En dag satt jag vid datorn och gjorde något samtidigt som jag slölyssnade på låtar i Spotify. Plötsligt hoppad något ut och skallade mig. Det var "Two Peopel"-tjejen i ett helt annat sammanhang "Trina Broussard - Inside My Love". Vilken helt fantastisk låt. Det visade sig även att jag hade skivan och har lyssnat på den massor med gånger. Tydligen har inte höra det speciella med "Inside My Love" förrän Eric Roberson gav mig nyckeln att låsa upp den med.



Som om det inte räckte med det så visade det sig att "Inside My Love" inte är ett Trina Broussard orginal utan den gjordes i orginal av Minnie Ripperton (med reservation för att jag inte följt tråden hela vägen).

Plötsligt har en hel ny värld av musik öppnat sig. Allt tack vare några sekunders samplig i en låt.


Visst är det väl underbart!?



Jag vill tipsa om "whosampled" (http://www.whosampled.com/). Där kan du leta upp vem som samplade vem och vem som har blivit samplad av vem. Hittar man inte nya infallsvinklar där så är man bortom all hjälp.

Av Mats Lindestam - 19 februari 2012 19:25

In your face Melodifestivalen! Det må vara barnsligt men jag måste gotta mig.


Läste följande artikel i AB (http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article14397029.ab) och måste bara saxa några griniga kommentarer från Melodifestival-töffarna.


Om ni frågar mig så kan Ranelid dra röva i koks men att han vinner en deltävling och samtidig blottar på hur stort allvar Melodifestivaleliten tar sig är stor komedi. Här är några axplock:


"Björn Ranelids och Sara Lis finalplats betydde slutet för Mattias Andréasson i tävlingen, som slutade på en femteplats. Han är märkbart besviken på resultatet.

– Det är inte på riktigt, det är ett skämt. Ska de skicka det här till Baku för att representera Sverige? Det känns inte som att det är en seriös musiktävling. Man blir bara besviken, säger han."


"på hemmaplan reagerar Andréassons EMD-kollega Erik Segerstedt starkt mot svenska folkets val.

– Jag kan inte smälta att Ranelid går vidare. Det är ett jävla skämt. Folk röstar och folk vill inte ha bra musik, ­säger han."


"Love Generation instämmer i kritikkören:

– Att rösta på Ranelid är som att rösta blankt i ett partival. Som en strejk mot Melodifestivalen. Jag hoppades att nya moderna Sverige tänkte annorlunda, säger sångerskan Charly Q."


Nya moderna Sverige tänkte annorlunda, hjärtat! Det ny moderna Sverige röstade demokratiskt och kackade på er och er festival. "Now put that in your pipe and smoke it!"


"Andreas Johnson visade, till skillnad från Ranelid, inte sin åsikt med ord utan pekade i?stället fingret mot kamerorna. Sen lämnade han festlokalen."


Det är så man hoppas att ett gäng människor har tagit sig samman och röstat på Ranelid bara för att ge Melodifestivalen och Hittepå-musikanterna en knäpp på näsan. Vem är EMD, är inte det ett "Hittepå" från någon reality-soppa ála Fame Factory, Idol, etc...? Hur kan dom ta sig på så stort allvar? Ni har haft mer än era 15 minuter, var glada för det.


Man kan kan inte tävla i musik, basta! Inte ens i skitmusik. Jag älskar musik och blir provocerad av skiten. Låt det försvinna ur rutan. Jag hoppas följande person är något på spåren:


"En person i produktionen drar Ranelid-effekten ett steg längre:

– Är det här slutet? Är tävlingen över nu? Melodifestivalen tog död på sig själv idag."


Man kan alltid önska men tyvärr blir det nog inte så. Det handlar ju egentligen om pengar och det tjänar man hur det än går, varesig Ranelid vinner eller förlorar. Det enda som skulle få ett slut på det hela är om folk skulle sluta titta och det lär väl inte hända. Inte om man tittar på hur det såg ut, på Facebook, före, under och efter. Har folk så lite att göra?

Av Mats Lindestam - 19 februari 2012 19:00

Jag har gått in i en ny fas i mitt liv, skojsocks-fasen. Färger är det nya svart. Jag behöver sätta lite färg på min tillvaro.


 

Av Mats Lindestam - 18 februari 2012 18:56

Familjen har fått sin första Familje-Mästare. Denna gången i Bowling.


   

Av Mats Lindestam - 15 februari 2012 12:04

Är hemma och är sjukskriven efter en nageltrångsoperation i måndags. Förhoppningsvis är det min sista sådan. Jag har två stortår (som dom flesta) och har gjort tre operationer.

Detta till trots så måste jag säga att det har gått framåt. Det är bara onsdag och jag funderar på att gå och jobba i morgon. Allt hänger förstås på om jag kan få på mig ett par skor.


Första gången jag opererade ett nageltrång, var det någon 1700-tals fältskär som utförde operationen. Tån var fullständig köttfärs och jag fick kämpa i tre veckor med infektionen. Jag kanske skall vara glad att jag har den kvar.


Jag förbarmade mig över Sotis idag och haltad mig in till honom och satte mig och klappade honom ett tag. När jag hade fått nog skulle jag resa mig. Då morrade Sotis till och gjorde ett utfall. "- That M.F is crazy!"

Han har nog missförtåt att jag inte är hans personliga "klappare" och att det inte är han som leder showen.


Igår fick jag och Anette var med om ett unikt tillfälle, Sandra i ett par jeans och en vanlig enkel tunika. Jag tyckte att hon var så fin att jag var tvungen att föreviga det.


     


I vanliga fall så är det Glitter, Glamour & Nobel-fest, eller så är det ännu värre.


 

Av Mats Lindestam - 5 februari 2012 13:01

Är det någon som skall ha Disco-kalas lördagen 18/2 mellan 18:00 - 20:00? För i så fall så har vi 26 inbjudingar som är klara. Kom och ta för er bara!


Vi "got ahead of ourselves" och gjorde klara och skrev ut inbjudningarna innan vi hade kollat upp om lokalen, vi skulle ha, var ledig!


"You live, you learn!"


BTW: Ni bör nog heta Sandra också.


 

Av Mats Lindestam - 5 februari 2012 12:32

Med underrubriken:


"Nu vet jag var klistermärkena till min Guitar Hero-gitarr tog vägen!"


     

Ovido - Quiz & Flashcards