Masse Mysing

Alla inlägg under maj 2012

Av Mats Lindestam - 15 maj 2012 07:27

Läggdags

 

Syfte

Laborationen går ut på att förstå och se om Sandra har nått förståelsen att när det är vardagar, och när det speciellt är skola dagen efter, går det inte att vara uppe hur länge man vill.

 

Teori

För att orka genomföra dagens aktiviteter och inte somna över kontorsbord och skolbänkar, behöver alla människor sin nattsömn. Beroende på fysikaliska egenskaper men även ålder behöver man sova olika lång tid. Som en tumregel kan man säga att vuxna behöver mellan 6 – 8 timmar, medan barn behöver mellan 8 - 12 timmar. Om tingens beskaffenhet är sådan att man måste gå upp kl. 06:00, kräver detta man, som barn, bör gå och lägga s runt 20:00.

 

Hypotes

Hypotesen vi jobbar efter är att ”Plötsligt händer det”, men att idag är nog inte dagen det händer.

 

Metod

 

Utensilier

  • 1 Pappa (Bestående av mig)
  • 1 Sandra (Bestående av Sandra)
  • 1 Klocka (som visar något efter 19.30)

 

Experimentet inleds med att jag ropar in mot Sandras rum:

Jag: ”- Sandra!”

 

Sandra kommer springande ut från sitt rum mot vardagsrummet och experimentet fortskrider enligt följande:

Sandra: ”- Vad är det?”

Jag: ”- Det är dag att borsta tänderna.”

Sandra: ”- Måste jag gå och lägga mig?”

Jag: ”- Klockan är över halv åtta så det är dags att gå och lägga sig.”

Sandra: ”- NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!”

 

Experimentet avslutas med att Sandra springer tillbaka till sitt rum och smäller med dörren.

 

Resultat

Idag var inte dagen då det plötsligt hände.

 

Diskussion

I enlighet med hypotesen vi arbetade utifrån så blev utfallet vad vi förväntade oss. Sandra har inte kommit till insikt att hon behöver sova för att orka med morgondagen. Detta trots att hon skall fylla 8 år. Det kanske beror på naivitet från vår sida, men vi har ett tag nu trott att Sandra skall mogna och börja förstå eller i alla fall sluta kämpa emot.

 

Mats Lindestam

Livets Hårda Skola -12

2012-05-15

 

 

 

 

Skapa flashcards