Masse Mysing

Alla inlägg under februari 2013

Av Mats Lindestam - 26 februari 2013 05:16

Jag var med om en ovanlig händelse i morse. Klockan ringde och jag vaknade. Sedan ville jag inte gå upp!

Av Mats Lindestam - 18 februari 2013 19:19

Går man runt i lågskor av mocka i detta vädret så borde man tvingas ha en god man.

Av Mats Lindestam - 17 februari 2013 19:36

Varmt kaffe är en utopi. 99% av kaffet man dricker är någonstans mellan fesljummet och kallt.

Av Mats Lindestam - 8 februari 2013 07:43

Jag träffade en vän, eller kanske mer en arbetskamrat, här om dagen.


-Tjena, hur är läget?


Han berättade att han precis hade skiljt sig från sin fru men att det var okej. Dom hade gjort det nu i stället för att vänta till deras dotter hade blivit lite äldre, om en tre fyra år. Dom hade gjort det nu för att nu var dom fortfarande vänner och kunde skiljas någorlunda snyggt.


Min reaktion var att jag tyckte det var jäkligt jobbigt. Jag hade väntat mig ett vanligt hederligt "-Jo det är bra, själv då?". Man vill ju inte bli belastad med andras problem.


Han berättade att dom bodde kvar i sitt hus men att dom skulle försöka släja. Det är ett svårt att slälja hus just nu. Han hade hittat en lägenhet till sig, så att exfrun och dottern kunde bo kvar i huset så länge.


Han berättade att dottern hade tagit det mycket hårt, men samtidigt tyckte hon det var skönt att dom hade slutat att bråka.


När vi stod där och hade pratat ett tag så kunde jag slappna av. Jag kan bara tala ur min erfarenhet av att vara man och jag tror att män, för det mesta, vill leverera en lösning till ett problem. När det inte finns en lösning så blir män obekväma.


Han berättade att redan efter två veckor hade hans exfru börjat date:a och träffa andra. Hon hade berättat att hon behövde sex.


Det var okej för mig att bara lyssna. Jag insåg att jag inte hade någon lösning och min vän ville inte ha någon. Han ville bara berätta.


En annan vän/arbetskamrat från "back in the day" hade ett förhållningssätt som jag tyckte var kul. Jag har burit med mig det genom alla år men inte riktigt vågat att praktisera det.
När folk frågade honom om "-läget" så svarade han som det var. Vare sig det var bra eller dåligt.
Han tyckte, "-Varför frågar folk om hur läget är om de inte vill veta?".


Nä varför gör dom det?


Det mest naturliga svaret på "-Hur är läget?" är väl att svara hur läget är, eller?
Att svar "-Jo det är bra." om det inte är det är ju inte naturligt. Det tillför väl inget?
Att sedan lägga till bisatsen "-Själv då?" och sedan inte heller vilja veta det svaret gör ju hela konversationen till en plattityd. En konversation som man lika gärna kunde skitit i.


Jag vill slå ett slag för att säga hur "läget" är när någon frågar. Om någon frågar och inte vill veta svaret, "shame on them". Fast man bör kanske komma ihåg att lagom mycket "läge" är bäst.

Skapa flashcards