Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Det dom förlorar på karusellen tar dom igen på slänggungorna!

Av Mats Lindestam - 26 april 2010 15:16

Idag höll jag på att skjuta mig i foten ganska rejält. Har länge gått och ruvat på iden att gå över till IP-telefoni. Är så evinnerligt trött på nätavgiften man får betala för att ha fast telefoni. Hur många gånger skall man betala det nätet? Det är väl därför dom gräver av kablarna stup i ett för att kunna hålla kostnaden uppe. Sonnammabeach!!!


Så idag surfade jag in på vår ISPs hemsida och kollade över villkoren igen. Det verkade ju helt fantastiskt billigt 34 kr/månad och någon fast avgift för göra flytten. Dessutom så skulle jag fixa så att vi betalade räkningen via autogiro och då skulle vi spara 34 kr/månad och det skulle ju göra at IP-telefonin blev gratis. Slå den dealen om ni kan! Denna gången hade jag bestämt mig. Jag ringer och beställer direkt när jag kommer hem efter jobb.


På fikan satt jag och en kollega och pratade om larm. Dom har köpt nytt hus och undrade lite hur vi hade det med vårt larm. Medan vi satt där och språkade så kom jag plötsligt på, Why The Face! Vårt larm är ju inkopplat på det fasta telefonnätet!! Hur blir det med IP-telefoni då? Går det att ordna?
Jo det gör det ju. För 1835 kr och 30 kr/månad extra kan du få en ny snajsig GSM-centralenhet. Man kan f-n aldrig vinna!!


Nu får jag åka hem och sätta mig och kalkylera hårt för att se om det går ihop sig.

 
 
Ingen bild

Ubbe

26 april 2010 18:47

Om jag inte missminner mig jobbar du med mobila plattformar - hur svårt kan de va'? Bara att koppla ihop en PC, en gammal telefon med kontantkort, tjacka ett I/O-kort, dra en seriekabel, snickra ihop ett program som snackar AT-kommandon. Det kommer att bli sjukt fult, komplext och antagligen inte funka när det blir larm, men du vinner!

 
massemysing

massemysing

26 april 2010 20:52

Jag gillar ditt sätt att tänka utanför boxen, Ubbe. Alternativt så kan jag ju köra VoIPoAC (En variant av IPoAC - http://en.wikipedia.org/wiki/IP_over_Avian_Carriers) och p.s.s får jag en hobby på köpet, duvuppfödning. Marginellt kuligare än frimärkssamling eller att sitta och se färg torka. ;-)

http://massemysing.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mamma

27 april 2010 10:40

Tänk på att IP-telefon fungerar inte vid strömavbrott

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards