Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Böcker skall vara bra (& datorer skall fungera).

Av Mats Lindestam - 8 september 2010 19:39

Fanken vad det är tråkigt när man köper böcker som inte är bra. Jag älskar att läsa på tåget och ser varje dag fram emot att pendla och få sitta min halvtimme, och läsa, mellan Tågarp och Lund eller vice versa. När man köper en dålig bok blir den halvtimmen bara en pina och man vill nästan inte ens åka hem från jobbet. Vad som gör det hela så svårt är att jag har av någon anledning som jag inte vet skaffat mig en princip som säger att man skall läsa klart en bok som man har startat med. Nu är det ju inte så att jag är helt anal och aldrig har brutit mot den principen men det är inget enkelt beslut.
 
Härom dagen köpte jag en bok av någon Stefan Einhorn "Vägar till visdom". Jag vet inte varför jag gör såhär mot mig själv!! Jag är en enkel man med enkla behov. En enkel dussindeckare av Camilla Läckberg räcker fint för mig. Problemet är att Camilla skriver saktare än jag läser. Det gör att man ibland tappar garden och får för sig att köpa böcker som skall göra en lycklig, rik och till en superförälder.
 
Jag är 40 sidor in i "Vägar till visdom" och varenda cell i hela min kropp skriker efter att jag skall bryta min princip och riva boken i stycken. Hittills har det bara varit en massa anekdoter som är uttjatade och borde hamna på någon floskeltopp men som har gett författaren en massa djupa insikter. Där i mellan är det en massa svammel och motsvammel om vad visdom är. Allt svammel gör att man bara tappar tråden och är nog bara ett sätt att blåsa rök i ögonen på läsaren. Killen har förmodligen inget att vettigt att säga.


Här får ni en lista på böcker ni bör undvika om ni har möjlighet:

  •  Stefan Enhorn - Vägar Till Visdom: Svammel om visdom med tråkiga anekdoter som du hört förut.
  • Ronny Olovsson - Värsta Pappan: Pappahandbok? Killen vill bara berätta hur skön han är som kan ta hand om två döttrar. Trötta skämt som bara dom mest hängivna i mammagruppen kan säga "Ahhh!" åt. 
  • Jesper Juul - Ditt Kompetenta Barn: "Jesper Juul gör upp med många traditionella uppfattningar och värderingar inom barnuppfostran". Vet inte varför jag köpte den. När jag skulle börja läsa boken blev jag trött av sammanfattningen på baksidan och la den ifrån mig.
  • Tor Nörretranders - Märk Världen: "utmanande översikt över epokgörande genombrott i naturvetenskapens syn på världen". Verkar jätteintressant men efter 50 sidor med långa logikhärledningar ger man bara upp. Killen måste har världrekord i att ta udden av ett intressant ämne.
  • Anne AppLebaum - Gulag: "den första fullständiga redogörelsen för lägersystemet i Sovjetunionen". En torr uppräkning av övergrepp som skedde i Sovjetunionen under Stalineran. Gripande läsning men efter X antal sidor så orkar man bara inte med mer elände. Jag gick in i en mental vägg. Skulle vilja testa den igen men har inte orkat på två år.

 
 
Ingen bild

Linda

8 september 2010 21:52

Tur att man inte är en bokmal.............

 
Ingen bild

O1

9 september 2010 10:03

Karolina har läst Jesper Juul, har för mig hon tyckte den var bra.

För övrigt vill jag slå ett slag för/på Mons Kallentoft. Han skriver direkt inversen till vad jag vill läsa. Mycket beskrivningar och sen ett stans rabblande av korta uttryck för att få läsaren i stämning. Förbannad blir man bara på att det inte händer något, utan att Mons(vad är det för jädra stavning förresten) krystar fram fåordiga meningar som ska ge stämning.

Sådana här boktips är guld värda. Guldkorn kan man hitta men när man får tag på något surt så är det svårt att släppa.

Slår för övrigt ett slag för "En kortfattad historik över nästan allting" av Bill Bryson. Mycket underhållande och intressant.

Mats Lindestam

10 september 2010 20:48

Man borde ha en pocket-bokbytar dag. Där man kan låna och låna ut sina använda pocketböcker och ge och ta boktips.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards