Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 19 september 2010

Nu är det dax!

Av Mats Lindestam - 19 september 2010 14:16

Nu skall björnbärssnapsen silas ifrån och framför allt läggas på tillväxt.


Förra sommarn hittade vi massor av björnbär på en ödetomt bredvid vårat hus. I brist på något vettigare att göra med dem så gjorde jag snaps. I vanlig ordning så gör jag ofta inte något måttligt utan busade på med 70 cl "Skippet"  på direkten. Efter att den hade stått den föreskrivna veckan och vi hade silat ifrån den tog vi ett litet smakprov. Gissa om jag var besviken när det smakade "skit" redan i munnen och jag insåg att jag hade sumpat 70 cl av perfekt "seglarbrännvin". Det smakade tunnt, tunnt av bär och sprit (på ett dåligt sätt).


Eftersom jag inte skulle få för mig att hälla ut sprit, hur illa den än smakar, så fick snapsen stå på hyllan till jul då jag tog fram den igen. Jag tänkte att jag åtminstone kunde tvinga släkten att dricka upp lite av min misslyckade snaps. Denna gången smakade den faktist inte så mycket skit som första gången.


Nästa gång snapsen kom fram var till midsommar och då smakade den faktiskt helt ok. Det var helt enkelt lite lagring som var knepet, så när vår granne Sussie kom in med en bunke björnbär för några veckor sedan så var det ingen tvekan att jag skulle göra en "sjuttis" björnbärssnaps till snapssäsongen 2011.



 
 
Ingen bild

Per

19 september 2010 19:10

Har läst att den ska stå i 6 månader med bären i.Har en som står tänkte sila den till jul.

Mats Lindestam

19 september 2010 19:43

Hej Per,
En vecka säger mitt recept. Kanske skall skita i att sila snapsen nu då? Jag kan ju inte se hur det skulle bli sämre om bären ligger i längre. Dom lär ju inte ruttna i spriten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards