Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2010

Blir förbannad...

Av Mats Lindestam - 1 oktober 2010 06:54

Läste, igår, i en artikel i AB att en cyklist hade blivit bötfälld av tingsrätten i Lund för att ha cyklat på vägbanan och blivit påkörd av en bilist. Felet cyklisten hade gjort var att han inte hade cyklat på cykelvägen.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7869793.ab


Jag har aldrig tävlingscyklat men jag har cykeltränat en hel del inför mina tre starter i Vätternrundan. Jag skulle vilja påstå att jag känner till hur vägarna ser ut från Skanör/Falsterbo upp till Halmstad.


Jag utmanar vem som helst som är av åsikten att cyklister "minsann skall hålla sig på cykelbanan" att försöka träna cykel och försöka få kontinuitet och harmoni genom att befinna sig på en cykelbana.


Det finns få vägar med cykelbanor där man kan cykla oavbrutet i mer än 1 km. Sedan är man tvungen att byta sida för att cykla 250 meter till innan man tvingas tillbaka till sidan man kom från. Tvingas man inte tillbaka till andra sidan igen så tar cykelbanan helt enkelt slut och man tvingas endå ut på vägbanan för att fortsätta. Det går f-n inte att hålla på så. Det blir ingen rytm på det viset.


Cykelbanor är inte till för cyklister utan dom är till för kommuner att visa upp när man vill vara duktiga och handlingskraftiga när man vid något val har lovat "nollvision" vad gäller trafikolyckor.

Då bygger man cykelbanor som är något jä-la lapptäcke av småsnuttar slumpmässigt utslängda på båda sidor om någon liten vägsträcka. När budgetpengarna sedan är slut så skiter man i vilket och låter cyklisterna helt enkelt cykla på vägen.

Om vi nu till sist endå skall hamna på vägen så kan vi lika bra befinna oss där från början.


Om det skall vara någon mening med cykelbanor så måste dom funktionella och, på ett kontinuerligt sätt, ta oss dit vi vill. Från punkt A till punkt B. Cykelbanor skall var till för cyklisterna och inte vara ett alibi för bilisterna att få bort oss från vägen.


I domen (se nedan) skriver man att det var extra dåligt att cyklisten skulle cykla en lång sträcka och dessutom gjorde det på vägbanan. Det är ju för f-n just när skall cykla långt man INTE vill befinna sig på en cykelbana och tvingas stanna i parti och minut för att byta sida av vägen. Om jag ska vingelcykla ner till ICA och köpa ett toblerone och en kvällstidning kan jag mycket väl tänka mig att använda cykelbanan och stanna och byta sida åtta ggr på 750 meter.


Till näst sist vill jag sträcka upp ett långfinger i luften till alla jä-la bilster som stör sig på att man är ute och cyklar på vägbanan.


VAD F-N ÄR DET NI STÖR ER PÅ?


Det skall tutas, köra så nära det bara går och höttas med nävar. Vi har också betalt skatt men valt att använda en cykel när vi befinner oss på vägen. Vad f-n är det med er?


Till sist vill jag bara säga att med logiken som används av bilister och tingsrätten i Lund, borde inga traktorer befinna sig på vägbanan om det finns en åker tillgänglig.


Så säger lagen

 Om det finns en cykelbana ska den normalt sett användas. Det gäller även för klass II-mopeder.

Men är det lämpligare med tanke på ”färdmålet” är det tillåtet att cykla och köra moped på körbanan, även om det finns en cykelbana. Viktigt är då att man är extra försiktig i trafiken, skriver Transportstyrelsen.

I domen skriver tingsrätten i Lund:

"Andreas Grass hade för avsikt att cykla en relativt lång sträcka på vägbana ... Att det rörde sig om en relativt lång sträcka talar mot att det kan anses ha varit mer trafiksäkert att använda vägbanan i stället för cykelbanan."




 
 
Mita

Mita

1 oktober 2010 08:21

Skaffa dig en underbar helg!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

oscar

1 oktober 2010 08:34

Håller helt med dig.
Idioter som inte tänkt igenom saken.
Karolina fick böter i hbg för att hon cyklade mot rött på cylelbanan. Det var helt folktomt. Polisen tyckte att hon skulle stanna och trycka på knapp för grönt ljus på cykelbanan. Så gör m inte i verkligheten..

 
Ingen bild

Ravgni

10 november 2010 00:09

Cyklisten var trotsig, skall betala böter!
Bilisten var slarvig, ska betala böter!
Tycker jag!

Mats Lindestam

10 november 2010 07:39

Alla skall betala och polisen får en flott personalfest, eller? ;-)

Håller inte med att civilkurage (trots) borde beivras med böter. Vi borde kunna samsas, allihop, på vägen.

Jag respekterar dock att vi tycker olika.

Tack för din kommentar.
/M

 
Ingen bild

Ravgni

10 november 2010 11:08

Böterna skulle vara en markering på att båda två uppfört sig klantigt. Dessutom har tingsrätten inte gjort sitt jobb. Det kan du väl inte ha synpunkter på. Jag läste på ett ställe att bilisten smet ifrån platsen. Vad säger du om det?
Du tror att polisen har fest när dom tagit några cyklister utan belysning? Tillåt mig småle :o)

Mats Lindestam

10 november 2010 12:09

Jag brukar tänka att polisen får lov att festa upp pengarna som dom får in på böter (jag vet att det inte är så). Detta skulle förklara varför dom lägger så mycket kraft på att klara upp "småbrott" i stället för att lösa t.ex Palme-mordet.

Enligt mig är det bara bilisten som har klantat sig. Cykelvägar, som dom är nu, är kass och därför ser jag ingen annan utväg än att cykla på vägen. Vill man att cyklister skall cykla på cykelvägarna så får man se till att cykelvägarna tar en dit man vill.

Jag är inte med på hur du menar att tingsrätten inte har gjort sitt jobb.

Mvh

 
Ingen bild

Ravgni

10 november 2010 14:22

Denna cykelvägen är bra (jag vet att det är så). Att det finns andra som är dåliga hör inte hit.
Tingsrätten tog inte upp smitningen, vad jag vet.
1.Cyklisten hindrade bilisten att köra om.
2.Att köra på en trafikant som inte vill flytta på sig är inte lagligt.
Alltså har båda trafikanterna klantat sig!
Eller hur?

Mats Lindestam

10 november 2010 16:52

Har cyklisten hindrat trafiken t.ex en omkörning så har han ju också klantat sig. Det håller jag med om.

Min spaning gick ut på att cykelvägar generellt är så dåliga att jag väljer att cykla på vägen när jag tränar. Man får ju dock inte hindra trafiken. Det skall man inte behöva. Det brukar finnas plast om man visar lite hänsyn.

Om jag får generallisera lite till så tycker jag, av erfarenhet, att vissa bilister hetsar upp sig bara dom ser en cyklist och i stället för att visa hänsyn så tutar man och/eller kör väldigt nära.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards