Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Vem tjänar på det?

Av Mats Lindestam - 4 oktober 2010 18:20

Stör mig kraftigt på den höjda terrorberedskapen. Även i Sverige har man braskat på och höjt från något lågt till tre av fem möjliga. Man anser att det finns ett förhöjt hot mot Sverige.


Här är det ju lätt att få en bild av hur jumbojets flyger in i allt från Turning Torso till Kiviks Marknad. Man borde dock stanna upp lite och se åt vilket håll pengarna rullar.


Vem är det egentligen som tjänar på att vi känner oss hotade och är fulla av ångest? Gemne man har svårt att veta om det finns ett reellt hot eller inte. Skall för vi den sakens skull lita blint på att SÄPO/Staten vill vårt bästa och helt lägga oss platt och låta dom ta hand om oss. Just i terroristfrågan tycker jag vi har blivit väl platta.


I USA har man något som heter "Patriot Act" vilket innebär att man inskränker folks rättigheter och ger CIA/Staten rättigheter att avlyssna och övervaka folk vid minsta misstanke om terrorism.


Man brukar säga att allt som finns i USA tar tio år på sig att komma till Sverige och vi går in i 2011 om några månader. FRA-lagen har vi ju redan. Vad kommer vi att få stå ut med eller avstå härnäst?


Man kan ju tycka att om vi bara får tag i dom "himska" terroristerna så gör det väl inget att vi blir avlyssnade, loggade och registrerade. Men vilka "spinnoffs" kommer ut av det? Man får ju inte korsköra register men gör man det så är man ju inte brottslig förrän man blivit påkommen.


Missförstå mig inte jag tycker att t.ex att Talibanerna är ett jä-la rövarpack och jag är sjukligt rädd för fundamentala muslimer. Dock är jag inte mer rädd för dem än för den lika fundamentalistiska Kristna Högern och den "Moraliska Majoriteten" som donerar massor av pengar till USAs presidenter och därmed har en del att säga till om hur USA skall regeras.


Jag fattar inte vad man tror att "terroristerna" skall göra här? Palla äpplen, måla våra röda stugor gula eller släppa ut alla våra minkar? Det kan jag berätta att det redan är gjort av dom fundamentalistiska "Militanta Veganerna". Där är en organisation som ställt till mer oreda än någon annan grupp. Det är kanske dom vi skall titta närmare på?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards