Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Vad håller man på med?

Av Mats Lindestam - 31 oktober 2010 20:34

Jag spelar badminton två timmar på söndagarna. Det har varit lite lite folk men förra gången kom det två nya killar. Idag kom det en ny kille till. Så nu börjar det bli en del folk. Det är kul.


Tyvärr hann vi inte spela mer än tjugo minuter när den nya killen slet av sin ena hälsena. Det blev att åka ambulans till Lund. Det blev lite låg stämning efter att killen hade åkt iväg men vi fortsatte att spela så smått. Kanske inte med sådan frenesi som innan.


Tjugo minuter efter att ambulansen hade åkt så var vi i full gång igen och då drar en av killarna som var ny förra gången av sin ena hälsena. Det var bara att ringa efter ambulansen en gång till.


Det var helt overkligt. Jag har inte ens sett en avsliten hälsena på vykort och plötsligt har man set två på en och samma kväll och inom loppet av en timme. Man fick sig verkligen en tankeställare. Killarna var inte mycket äldre än mig och vi skall åka på skidresa i vecka 3. Är det värt att chansa fram till dess? Vad är det som gör att en hälsena går av? Är det för att man är dåligt tränad eller är det för att man är övertränad/överansträngd. Killarna som det gick dåligt för idag tränade båda fyra till fem gånger i veckan. Det gör ju inte jag så det talar kanske för att jag skall klara mig bättre.


Jag får ta mig en allvarlig funderare i veckan.

 
 
Ingen bild

roger

31 oktober 2010 22:26

Ur FASS:
Hälseneavslitning

(Akillessenruptur / Hälseneruptur)
...
Orsak(-er)

Akut överbelastning av hälsenan. Typfallet är otränade, medelålders män som får avslitningen under tennis- eller badmintonspel.

Mats Lindestam

1 november 2010 04:47

Ouch! Då är man definitivt målgruppen.

 
Ingen bild

oscar

1 november 2010 19:48

Men det borde vara safe nu. En tredje vore overkligt.
Eller så är det nu mera ett epicenter för brustna hälsenor...

Mats Lindestam

4 november 2010 07:06

Lol, jag trodde jag var safe efter första hälsenan. Tänket skoja med ambulanspersonalen och be dem komma tillbaka och vakta utanför. Glad att jag inte skojade till det men samtidigt så hade det varit bra såhär i efterhand.

 
Ingen bild

Lisa

4 november 2010 08:54

Vår morfar hade av båda hälsenorna på en och samma gång, trodde det var något slags rekord...
Tur man är kvinna.... och inte sysslar med badminton och tennis... ;-)

Mats Lindestam

4 november 2010 13:21

Om inget annat så var det ju P.B för morfar. :o)
Vad sysslar kvinnor med, bara tråkiga sporter? Redskapsgymnastik och sånt?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards