Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Interpunktion

Av Mats Lindestam - 20 november 2010 11:30

Jag kommer ut här och nu!


Jag har inte en jä-la aning om Interpunktion. Jag har inte en aning om grammatik fakitskt! Inte ens den svenska grammatiken.


Jag har försökt, mina lärare har försökt, lära mig men det har bara inte fastnat. Nu skiter jag helt enkelt i det. Jag vet var man sätter punkt, frågetecken eller utropstecken. Det är så långt min kunskap sträcker sig.


Let it be known! Jag sätter kommatecken helt slumpartat! Där jag tycker det ser snyggt ut helt enkelt.


Så om någon nu har retat sig på det (ingen har trätt fram ännu) så har jag förekommit er. Forever hold your peace!


Jag har aldrig fattat charmen med grammatik. Vad skall man med det till? Man pratar och skriver långt innan man lär sig om grammatik och då är det försent. Som sagt har jag har försökt med svensk, tysk och engelsk grammatik. Engelsk grammatik består förresten endast av undantag, inga regeler. Hur lätt är det att lära sig?


Jag läser just "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery. Den boken gör mos av mig och människor med mina åsikter om grammatik (och konst för den delen). Hon har fullt av poänger och jag känner mig överbevisad. Dock är jag en gammal hund och jag tvivlar på att jag kommer att lära mig sitta (läs grammatik).


 
 
Ingen bild

Yo Mama!

20 november 2010 13:02

Om inte jag missminner mig så är du väl en mästare på att missbruka just "..."
På ett sånt där ironiskt sätt kanske?
Typ:
"-Var det gott?"
"-Ja..."
/Oscar

Mats Lindestam

20 november 2010 15:46

Jag vet inte om jag håller med. "..." är, för mig, en konst-/tankepaus. Både för den som skriver och för den som läser. Det ger rytm och mellanrumm i text. Det skulle kanske kunna liknas vid musikens pauser och "intervall" (avståndet mellan olika toner).

 
Ingen bild

Oscar

21 november 2010 18:33

Nu håller inte jag med... :-)
Uteslutningstecken används för att ge intryck av eftertanke eller något som inte riktigt avslutats från den som skriver. Läser jag någons text och det kommer uteslutningstecken så tolkar jag det som om något utelämnats, eller att man vill understryka det som sagts med eftertanke. Det heter ju inte uteslutningstecken för inte...
Notera hur jag i meningen ovan använder det korrekt genom att med "..." insinuera att du har fel pga att det just heter så men inte skriver ut det, bara utesluter det...
Dessutom i förra meningen så betyder "..." att jag är en besserwisser och vet om det men har ändå rätt.

För konstpaus och tankepaus är nog styckeindelning bättre.
/Språklådan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards