Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 22 november 2010

Vardagsfysik!

Av Mats Lindestam - 22 november 2010 07:21

Är det någon som kan förklara, för mig, vilken fysik som ligger bakom följande fenomen?


Ett cykelhjul, och då tänker jag mig mellan fälgen och navet, består av, grovt räknat, 320 grader luft och 40 grader ekrar. Det blir i procent: 11% någonting och 89% ingenting. Endå... 80 % av gångerna man skall låsa sin cykel så hindras man från att göra det för att det är en eker i vägen. Är där inte en eker i vägen så lyckas man hamna mellan de två ekrarna som har en ventil mellan sig.


Till saken hör att jag har tappat den ogrange reflexen som skall sitta på hjulet. Det borde ju höja oddsen för att man skall lyckas låsa sin cykel på första försöket. Men inte!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards