Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 10 januari 2011

Var försiktig med slang.

Av Mats Lindestam - 10 januari 2011 16:00


Var försiktig med slang.
Jag kom över följande lilla pärla någonstans på nätet. Jag sparade den för att påminna mig själv om att man skall vara försiktig när man använder sig av ord man inte riktigt har koll på. Jag använder ofta slang på t.ex engelska men låter det lika tokigt som när "Olle" försöker använda sig av skånska ord så måste jag sluta.
"Smygehus och skånsk dialekt
Jag hade den gångna helgen förmånen att få föreläsa i underbara Smygehus i allra sydligaste Skåne. Det gällde de s k Skånedagarna för mycket kunniga och trevliga personer inom hälsokostbranschen. Jag pratade mest om de spännande fettsyrorna men också om de intressanta probiotiska tarmbakterierna. Vid galamiddagen på lördagskvällen fick vi ta del av en liten skånsk parlör där bl a följande ord kunde hämtas: Bugastinn betyder mätt, tjock. Flased, fräck i munnen. Forrtröden, avundsjuk. Klydda, krångla. Klydderöv, krångelpelle. Nöffed, knäpp. Rullebör, skottkärra. Mög, skit. Vill man vara lite flased skulle man kunna säga till någon: Din nöffed mög!
Olle Haglund
olle@medicallink.se"
"Din nöffed mög!" Nä Olle, så kan man inte kombinera orden och det är inte flasigt/flased att säga så.

Jag kom över följande lilla pärla någonstans på nätet. Jag sparade den för att påminna mig själv om att man skall vara försiktig när man använder sig av ord man inte riktigt har koll på.

Jag använder ofta slang på t.ex engelska men låter det lika tokigt som när "Olle" försöker använda sig av skånska ord så måste jag sluta.


"Smygehus och skånsk dialekt

Jag hade den gångna helgen förmånen att få föreläsa i underbara Smygehus i allra sydligaste Skåne. Det gällde de s k Skånedagarna för mycket kunniga och trevliga personer inom hälsokostbranschen. Jag pratade mest om de spännande fettsyrorna men också om de intressanta probiotiska tarmbakterierna. Vid galamiddagen på lördagskvällen fick vi ta del av en liten skånsk parlör där bl a följande ord kunde hämtas: Bugastinn betyder mätt, tjock. Flased, fräck i munnen. Forrtröden, avundsjuk. Klydda, krångla. Klydderöv, krångelpelle. Nöffed, knäpp. Rullebör, skottkärra. Mög, skit.

Vill man vara lite flased skulle man kunna säga till någon: Din nöffed mög!


Olle Haglund

olle@medicallink.se"


"Din nöffed mög!" Nä Olle, så kan man inte kombinera orden och det är inte flasigt/flased att säga så. Gör om och gör rätt!   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards