Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Lunchexperiment.

Av Mats Lindestam - 24 maj 2011 11:31

Kom på en ny ide idag under lunchen.

Det är inte en ny ide som sådan men en ny ide för mig. Jag skall försöka tugga maten jag äter. Inte bara slänga den i munnen och svälja.

Iden är att jag borde kunna stå mig längre på lunchen jag äter och inte behöva äta mer för att klara mig till kvällen. (Nu kommer säkert någon komma dragandes med mellanmål men det är inte poängen här. Det är ett helt annat inlägg.)

Jag såg ett program på TV där två grupper av människor blev serverade sammma mat (samma mängd) med ett glas vatten till. Den ena gruppen åt maten som den var och den andra gruppen fick sin mat mixad med vattnet till en soppa.

Det visade sig att gruppen som fick soppa stod sig mycket längre och blev inte hungriga igen ett par timmar efter lunchen. Anledningen till att dom stod sig längre var att soppan fyllde ut magensäcken mer och höll magen sysselsatt längre.

Det är alltså det jag vill emulera, en mixer. Tugga maten ordentligt och dricka ordentligt med vatten till. The human soup-machine!

När jag tänker efter, att tugga maten (varje tugga 20 ggr), är det inte det mammor har tjatat om i alla tider. Får mammor sådan här vetenskap nedärvd i generna?

Man kanske skulle börja lyssna!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards