Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 23 juni 2011

Jodå, vi har bara oss själva att skylla.

Av Mats Lindestam - 23 juni 2011 21:20

Sitter på uteplatsen och njuter av en halvhyfsad sommarkväll med ett par tre fingrar T-Röd-uppvärmd konjak och pressokaffe gjort på Zoegas lätt mörkrostad Blue Java (jävla blask! Måste ha haft tunn luft i lungorna när jag köpte det. Hädanefter håller jag mig till Skånerost). Utöver det så tänker jag på veckans händelser.


Jag och Anette var ute och åkte Pågatåg mellan Helsingborg och Tågarp. Vi kom i samspråk med en biljettaviserare. Det var en mycket trevilg kille och vi dryftade både det ena och det andra. Det var dock en sak som jag inte kunde hålla med honom om.


Aviseraren tyckte att roten till mycket av tågtrafikens problem med förseningar kom sig av att resenärerna helt enkelt inte förstod sig på logistik. Enligt honom så envisades resenärerna med att alltid stiga på (om det även var av har jag glömt) i första och sista dörren. Enligt vår aviserare så vägrade folk helt enkelt att fördela sig jämt över de tillstädesvarande dörrarna.


Ahh, där har vi det! Vi har alltså oss själv att skylla att tågen är försenade.


Tyvärr tror jag inte detta är en ide i huvudet på en singulär aviserare. Den iden tror jag är mer utbredd i Skånetrafiken än man tror.


Om det nu är så att det blir en anstormning vid första och sista dörrarna på en avgång, så är det oftast de gångerna när folk har spridit ut sig jämt över antalet dörrarna på ett dubbeltåg, i rusningstrafik, och det endast kommer ett enkelt vagnset. Då har ju inte folk, som (jag tar Lund som exempel) står halvvägs till Gunnesbo i norr eller Hjärup i söder, mycket mer att välja på än att ta sig till första bästa dörr. Första bästa dörr i detta fallet blir då första och/eller sista dörren i enkel-vagnset-tåget.


Det kan inte vara så att det är helt orealistiska tidtabeller om det inte ges tid för folk att kliva av och kliva på tågen? Vad händer när folk på allvar får för sig att ställa bilen och börja åka kollektivt (inte för att jag tror att det kommer att hända, any time soon)? Det kanske vore bäst om vi gav f-n i att åka kollektivt och lät Skånetrafiken leka tåg i fred?


Dessutom vill jag tillägga att jag inte tror att det har ett dugg med Skånetrafikens förseningsproblem att göra. Tänk om och tänk rätt!


Till sist vill jag säga "Kudos" till "the Wino" som, på 166:ans buss till stationen i Lund, ställde till med lite vardagsedge genom att spy ut ca två liter rödtjut och därigenom lyckades marinera allt och alla.

Jag klarade mig bra, för jag satt sidan om honom, men tyckte nog egentligen att det var "sådär".


Glad midsommar tamigfan!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards