Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

Los "campers" del fiasco.

Av Mats Lindestam - 19 juli 2011 13:12

Det går inget vidare för familjen Lindestam/Anderssons camping-karriär. I natt campade vi i fyra timmar på akuten i Helsingborg.

Det var en minst sagt intensiv första semesterdag och den gick i spontanitetens tecken.

Eftesom vädret var sådär, så fick vi först för oss att vi skulle åka till Tropikariet i Helsingborg. Där kunde man beskåda både tandläkare och nygamla vänner.

Efter Tropikariet var det lunch. Jag fick verkligen lägga pannan i djupa veck för att komma på något annat lunchalternativ i HBG. Allt för att vi inte skulle ta enkla vägen ut och ännu en gång hamna på Mackedånkan.

Efter en mysig lunch på "Pålsjö Krog", med Halstrad Gravlax med dillstuvad potatis för mig och Anette och Stekt lax med Hollandaisesås för Sandra så tog vi en "stroll" längs strandpromenaden.

Förrutom att bli helt blåsta så blev det även ett fotosession med Henrik Larsson och en hel del volter i madrasserna, som någon vänlig själ placerat ut längs hela promenaden.

Blåsten gjorde processen kort med vår fantasi, för efter Standpromenaden blev det en tur till Väla Centrum och för att komma på det så  behöver ju inte fantisatorn gå på högvarv. Efter Väla bar det av hemmåt.

I några veckor har vi spånat på att åka ut och leva campingliv någon gång under denna semestern. Undan för undan har en plan, om att hyra kanot och åka ut och paddla, börjat ta form.

Anette har lånat ett tält av en arbetskompis och när vi satt i uterummet, i går,  så fick vi för oss att inte bara slå upp tältet på tomten utan att åka ut och övnings-campa. Allt för att kolla så att tältet var ok och för att kolla att vi faktiskt kunde slå upp ett tält och sova i det.

Sagt och gjort! Vi packade ihop all campingutrustning vi kunde spåna ihop på fem minuter, packade in det i bilen och begav oss ut till Järavallen.

Det blev riktigt mysigt. Vi hittade vildkaniner. Helt vanligt bruna men även svarta och ett helt gäng vita. Det tyckte vi var lite ovanligt för att vara vildkaniner. Det fanns faktiskt fler vita  kaniner än bruna och svarta. Jag vet inte om Järavallen är där militannta veganer släpper ut kidnappade (vita) tamkaniner.

Vi fick upp tältet och efter det stekte vi en god middag på kylskåpsrens (nypotatis, köttbullar och prinskorv) på mitt gamla 80-tals Trangia-kök. Jag och Anette lyckades även trolla fram vars en STÖL ur kylväskan.

Järvallsmyggen var inget vi pratade om. Vi ville inte jinxa den goda stämningen.

Efter middagen visad jag Sandra hur man täljer. Hon har en engen Scout-kniv med parerskydd och allt.

Medan Sandra gjorde det plockade jag och Anette undan och diskade efter middagen.

Innan vi var färdiga med det så hade Sandra lyckats tälja sig i handen. Det såg inte helt ok ut och vi vågade inte chansa med bara plåster.

Det blev att i all hast slänga in allt i bilen igen och att i ilfart åka till akuten i Helsingborg. Där fortsatte sedan campingen i några jäkligt obekväma stolar med någonslags armstöd som gjorde att man inte kunde ligga ner. Men är man på akuten vill man inte stöta sig med någon, för man är i sjukt underläge. Det är bara att gilla läget.

Fyra timmar, två stygn och tjugo tatueringsbilder senare kunde vi bege oss hem. Så vid cirkus 03:30 var vi tillbaka på Lergatan 6 och fick äntligen lägga oss.

Inte ens tredje gången gillt fick vi till en campingnatt i tält. Jag vet inte ens om denna gången var närmast. Nu har vi testat Järavallen, trädgården och uterummet men inget verkar funka. Skam till den som ger sig, dock!!!