Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 8 september 2011

Svar på tal.

Av Mats Lindestam - 8 september 2011 09:41

************************* Svar från Skånetrafiken *******************************

Hej Mats


Tråkigt om du inte upplever att vi jobbar för kundernas bästa - för det är precis vad vi gör varje dag. Det är svårt att få fram hela den komplexa bilden av verksamheten på en halvsida i Metro - och det är också därför vi följer upp och utvecklar, olika dagar belyser olika sidor av tex problematiken kring infrastrukturen och vad vi gör för att få trafiken att flyta så smidigt som bara möjligt, så att våra kunder får en bra resa.


Ystadbanan lyftes i Metro fram som ETT exempel på enkelspår och vårt syfte var att beskriva just vad ett enkelspår innebär för att skapa förståelse för hur mycket infrastrukturen påverkar trafiken. Att de förseningar som varit på Ystadbanan den senaste tiden bara skulle bero på att det är ett enkelspår vore dock att förenkla väldigt mycket. Ystadbanan och Teckomatorpsbanan var två var för sig fungerande banor innan de kopplades samman, alla förberedelser tydde på att det skulle fungera att koppla ihop dessa genom Citytunneln. De förseningsproblem som sedan dök upp har vi lagt stor kraft på att analysera, försöka hitta orsakerna och åtgärda tillsammans med Trafikverket och entreprenören som kör tågen. Vi har kommit en bit på väg i detta arbete, men det finns en del kvar. Vårt fokus och vår övertygelse är att banorna ska fungera tillsammans - och då ge många kunder stora fördelar.


Vänliga hälsningar
Helen, redaktör för "Skånetrafiken i Metro"


************************* Svar till Skånetrafiken *******************************

Hej,


Just Teckmatorpsbanan ligger mig varmt om hjärtat. Jag har pendlat med
den i sju år nu och jag har upplevt att den sträckan, bland många, är
en instabil process. Det har varit mycket förseningar i alla år.
Oftast kopplat till  väder och vind, solkurvor, lövhalka eller snö och
is. Dock har förseningar hört till undantagen.
Situationen som varit under 2011 har lagt ribban på helt andra nivåer.
Nu är försening mer regel än undantag och inte sällan ställs tåg in. En
ny Skånetrafiken-favorit som börjat praktiseras under 2011 är att köra
så långt man hinner och sedan slänga av passagerarna och vända tåget.
Sedan får passagerarna försöka ta sig till sitt mål via buss. Jag
upplever inte detta som att man jobbar för kundernas bästa. Jag
upplever det som att man jobbar för Skånetrafikens bästa. Jag har inga
problem med att åka buss men då ser jag inte vitsen med att ha någon
tågtrafik alls. Låt alla åka buss!


Detta är situationen innan Ystadbanan kopplades till
Teckomatorpsbanan. Jag är inte på något sätt insatt men ryktet säger
att just Ystadbanan är en av dom banorna, i Skåne, som är mest drabbad
av förseningar. Att då koppla denna bana till Teckmatorpsbanan som
redan är skakig är ett pussel som inte kommer att gå ihop. I annonsen
(Metro 2011-09-11) förklarar ni själva varför detta pussel inte kommer
att gå ihop. Ystadbanan är enkelspårigt och en högriskbana benägen att
drabbas av förseningar. Enligt er prognos, i annonsen, kommer
Ystadbanan inte att bli dubbelspårig förrän 2030. Först då finns det
förutsättningar att lyckas med en hopkoppling av Ystadbanan och
Teckmatorpsbanan.


Vad jag förstår (enl. annons i Metro 2011-09-08) så jobbar
Skånetrafiken mot uppsatta mål som innebär att man skall fördubbla
antalet resor till 2020. Hur är detta att "jobba för kundernas bästa"?
Det går inte att bygga ett hus utan grund. Om Skånetrafiken jobbade
för kundernas bästa skulle man dra åt handbromsen och set till att det
man har fungerar. Personligen så bryr jag mig inte om i fall min resa
tar 50 minuter eller 70 minuter eller om mitt tåg grå 1 gång i timmen
eller om det går var 1.5:e timme. Vad jag vill är att mitt tåg avgår
på utsatt tid och att jag kommer fram på utsatt tid. Detta kan jag
förhålla mig till. Vad jag inte kan förhålla mig till är att vare dag,
2 ggr per dag, springa och yra på en station i 20 - 30 minuter och
inte veta när tåget kommer att gå eller vilket spår det kommer att
dyka upp på. Alternativt, kommer jag att slängas av vid någon station
och vara utlämnad till någon buss eller kommer, gud förbjude, mitt tåg
att ställas in helt och hållet?


Jag kan egentligen bara tala för mig själv men någonstans känner jag
att detta är nog vad dom flesta av Skånetrafikens resenärer vill ha.


Till avslutning vill jag lägga till en liten passus. Följande
anledning har jag hört från två olika anställda på Skånetrafiken, till
varför Skånetrafiken har problem med förseningar.


Enligt dessa personer så är roten till mycket av tågtrafikens problem
med förseningar, är att resenärerna helt enkelt inte förstår sig på
logistik. Enligt dessa personer så envisas resenärerna med att
alltid stiga på och av i första och sista dörren. Folk vägrar helt
enkelt att fördela sig jämt över de tillstädesvarande dörrarna.


Jag hoppas inte denna ide är utbredd inom Skånetrafiken!


Det kan inte vara helt orealistiskt att begära att det i tidtabellerna
ges tid för folk att kliva av och kliva på tågen? Vad händer när folk
på allvar får för sig att ställa bilen och börja åka kollektivt (inte
för att jag tror att det kommer att hända, any time soon)? Det kanske
vore bäst om vi gav hundan i att åka kollektivt och lät Skånetrafiken
leka tåg i fred?


Mvh
/Mats

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards