Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

Det ena leder till det andra. Musik är underbart!

Av Mats Lindestam - 24 februari 2012 06:53

Jag vet inte om det var, ABBAs, Björn eller Benny som sa något om att rappare inte kunde klassas som musiker, man bara pratade över musik. Jag vet inte det samma gäller break-, mix- eller samplings-musik, att ta bitar ur andras låtar och göra något nytt. Jag tycker det är überfett. Man behöver inte vara någon virotuos på ett instrument för att kunna göra musik. 


En spinn off effekt är att man får ett titthål in till de låtar som är basen till mixen. Jag har länge lyssnat på "Eric Roberson - A Tale Of Two People" och har tyckta att tjejen som sjunger "Two People" gör det på ett skönt sätt men inte gjort mycket åt det.



En dag satt jag vid datorn och gjorde något samtidigt som jag slölyssnade på låtar i Spotify. Plötsligt hoppad något ut och skallade mig. Det var "Two Peopel"-tjejen i ett helt annat sammanhang "Trina Broussard - Inside My Love". Vilken helt fantastisk låt. Det visade sig även att jag hade skivan och har lyssnat på den massor med gånger. Tydligen har inte höra det speciella med "Inside My Love" förrän Eric Roberson gav mig nyckeln att låsa upp den med.



Som om det inte räckte med det så visade det sig att "Inside My Love" inte är ett Trina Broussard orginal utan den gjordes i orginal av Minnie Ripperton (med reservation för att jag inte följt tråden hela vägen).

Plötsligt har en hel ny värld av musik öppnat sig. Allt tack vare några sekunders samplig i en låt.


Visst är det väl underbart!?



Jag vill tipsa om "whosampled" (http://www.whosampled.com/). Där kan du leta upp vem som samplade vem och vem som har blivit samplad av vem. Hittar man inte nya infallsvinklar där så är man bortom all hjälp.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards