Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 1 juli 2012

Huaraches

Av Mats Lindestam - 1 juli 2012 09:38

Nu har jag äntligen fått ihop min första barfota löpar-sandaler (Huaraches).


Det var ett jäkla jobb. Jag hade gett mig den på att jag skulle bli självförsörjande och inte ge efter och köpa ett sandal-kit från Luna Sandals. Det värsta var att det inte blev särskillt billigt i heller.


Jag hittade 7 mm neopren i Göteborg till 275 kr/kvm men sedan tog Posten lika mycket för att få hem det till mig, så redan där sprack väl budgeten. Som lök på laxen så hittade jag en bra stuvbit skinn, på 30x50 cm, hos skinn-nasaren. Den biten ville han ha 100 kr för. Inte heller väldigt billigt. Till sist fick jag ge 90 kr för en liten, liten tub LiquidSoul (Casco) att limma ihop skinnet och neoprenet med.


Här är grejorna limmade och klara i alla fall.


 


Och nu är det väldigt nära.


 


Nu är det knutit och klart också.


Om jag skall lämna några små tips så är det väl det att, som alltid, grundarbetet som är det viktiga. Var noga med fotmallarna och mät ut ankelmarkeringarna noggrant.


Jag gjorde enligt Luna Sandals beskrivning, ritade av foten och drog sedan en linje tätt runt foten och mätte därefter  ut ankelhålen 9,5 mm från kanten och 19 mm norr om den yttre ankelmarkeringen. Sedan avvek jag lite från Lunas beskrivning och lade min mall på en ny bit papper och ritade en ny "kontur" runt 6 mm utanför den andra mallen. Tanken med det var att man ta bort material om sandalerna blir för stora men inte lägga till om dom blir för små.


Visst låter det som att jag verkligen har tänkt till, eller hur? Tyvärr är det inte så. Det är trial & error hela vägen. Jag provade först  att göra ett par sandaler i bara neopren, utan skinn, och dom blev just för små. Så det misstaget ville jag inte göra om igen. Speciellt inte med ett par där jag hade limmat dit det skitdyra skinnet. 


 


Sött!!


Man önskar man hade att par snygga fötter att matcha dom snajsiga sandalerna med.


 
 
Ingen bild

Oscar

1 juli 2012 12:30

Du tänker alltså löpa i de där?
En tjuga från mig om du springer en mil i dem. Utan att gnälla sen på jobb om skoskav...

Mats Lindestam

1 juli 2012 14:24

En hel tjuga? Du drar verkligen fram hästalä'ret och lägger pengarna där munnen är!

Jag springer inte en mil i något för tillfället men jag kan springa 5 km i dem, gratis, om du vill. Bara för att bevisa att "forefoot strike" regerar, men då skall du jogga shotgun. ;o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards