Masse Mysing

Direktlänk till inlägg 7 juli 2012

Uppsökande verksamhet, Polisen.

Av Mats Lindestam - 7 juli 2012 16:24

Uppsökande verksamhet är vad Polisen sysslar med i övriga kommuner i landet. I Svalövs kommun fungerar det lite annorlunda. Där sysslar kommuninnevånarna med uppsökande verksamhet på Polisen.


I vintras blev jag av med en cykel på Tågarp station. Det var en billig cykel från Biltema som inte kostade nämnvärt mer än självrisken på hemförsäkringen. Därför köpte jag ingen ny cykel när den andra blev stulen. 


Här om dagen, flera månader senare, fick jag ett brev från försäkringsbolaget Solid som ville veta om jag ville förlänga försäkringen på min Biltema cykel???


Tydligen hade jag, utan att upplysa mig själv om det, skickat in blanketten och aktiverat försäkringen som man fick med cykeln vid köpet. Vilken flax! Nu kunde jag få en ny cykel utan att betala en krona.


Enligt försäkringsbolaget så behövde jag bara skicka in kvittot på cykel samt polisanmälan med en stämpel från hittegodsavdelningen. Stämpeln skulle man få om man besökte Hittegodsavdelningen, i sin kommun, och det blev bekräftat att cykeln inte fanns där.

Det verkade inte allt för svårt. Jag lyckade hitta kvittor på cykeln och gjorde en polisanmälan av stölden. 


I Svalövs kommun är polisstationen finns inga besökstider. Det finns poliser men de är tydligen alltid ute och kör, eller nåt. Det går inte heller att ringa till Polisen i Svalöv. Det finns inget nummer dit!

Vad gäller Hittegodsavdelingen så har man löst det så att receptionen i kommunhuset agerar Hittegodsavdeling.


Jag ringde till Hittegodskommunen och fick veta att det fanns en svart herrcykel inlämnad där. Det var dock så att alla grejor större än en "Kalmartrissa" inte gick att förvara på kommunhuset. Stora grejor (> Kalmartrissa) förvarades i Polisens garage så då fick jag ringa Polisen för att kunna reda ut om den var min. 


Jag ringde det enda nummret som finns till Polisen i Skåne och fick (ännu en gång) reda på att det inte fanns några poliser på stationen i Svalöv. Jag kunde bli kopplad till någon polis på stationen i Svalöv och om jag hade tur så svarade han/hon. Jag hade ingen tur!


Jag ringde Hittegodskommunen igen och vi kom fram till att det kanske inte var inte var min cykel i Polisens garage. Bra, då kanske jag kunde få en stämpel på min polisanmälan så att jag kunde skicka in den till försäkringsbolaget. Nej, det gick inte, en stämpel kunde jag bara få på polistationen.


OK, tillbaka på ruta ett.

 

Jag såg bara en utväg ur detta moment 22, om inte Mohammed kommer till berget så får berget komma till Mohammed. 

I vanlig ordning så förenade jag nytta med nöje och tog mig en cykelrunda till Svalöv för att söka mig en Polis.

 

 

 

Nu får man hålla tummarna för att man får ett samtal från "the boys in blue". Sista utvägen är väl att bryta sig in i den lokala korvmojen och se vad det kan ge.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Lindestam - 16 augusti 2014 15:47

De är nästan så att det svindlar.    Att familjen Andersson/2*Lindestam skulle finna ett gemensamt intresse i att cykla och cykla MTB dessutom.   Idag bestämde vi oss för att käka en tidig fruckost och sedan ge oss ut i görnsakerna runt Saxto...

Av Mats Lindestam - 1 augusti 2014 15:27


Vår nya pärla, en Espressomaskin, direkt från kontinenten. ...

Av Mats Lindestam - 18 juli 2014 23:21


Nya örhängen och ny fotlänk. Fast den kan ni ju inte se.

Av Mats Lindestam - 27 april 2014 07:33


Det är inte mycket fond man får ut på tio kg kalvben. Men fonden är högoktanig och kommer att bidra till många goda såser i sommar. ...

Ovido - Quiz & Flashcards