Masse Mysing

Alla inlägg under augusti 2012

Av Mats Lindestam - 14 augusti 2012 14:33

Den här killen borde få Nobel-priset i "outside the box thinking". Man behöver inte tillhandahålla eget häftstift till flugfångaren. Dom skickar med ett dedicerat!

Av Mats Lindestam - 12 augusti 2012 13:47

Har chans kvar. Hur skall det gå?

Av Mats Lindestam - 10 augusti 2012 13:54

Barnen leker i utrummet.

Inne/ute, vad är ett uterum? Gud vilken förvirrande skylt. "Kom inte ut!" hade varit lättare att förstå.

Jag skall vända på skylten. Dels blir det rätt och dels så kanske vi kan få oss en timme eller två med lugn och ro.

Av Mats Lindestam - 9 augusti 2012 17:46

Då var vi hemma igen efter denna semesterns sista "kortresa".

Tisdag till torsdag har vi varit och hälsat på min gamla kollega Cecilia Krantz (och Mamma Bodil och Pappan Jan) på hennes sommarställe i Pukavik i Blekingen.

Hon (Pappar han förmodligen mer än ett finger med i spelet) har verkligen gjort ett hästjobb med en gammal stuga och nu är det mer ett sommarhus än en sommarstuga. Huset/stugan innehåller alla tänkbara nödvändigheter: Vatten, El, spis, ugn, diskmaskin och Platt-TV

Dom har också gjort ett hästjobb med utemiljön och skrapat fram berghällar och anlagt gräsmatta.

På tomten har dom ställt två campingstugor som dom köpt från Eslövs camping och transporterat upp till Pukavik. Stuga 1343 blev vårt hem för två nätter.

Att ha en minicamping på sin tomt är inget självspelande piano. Här är familjen Krantz i färd med att bryta sig in i den andra stugan, som ännu inte fått något namn, för att laga låset.

När vi hade installerat oss i stugan gick vi ner till havet med termometern och kollade badtemperaturen. Sandra behövde veta om vi kunde bada. Att jag och Anette inte hade några som helst planer på att bada visste hon inte då.

Lyckligtvis så var 22 grader inte nog för att Sandra skulle vilja bada så vår badbluff förblev osynad.

Eftersom sjön alltid suger så käkade vi middag efter badtempkollen. Till middag var det supergod Varmrökt Citronpeppar & Dill Lax från Hällevik. Till det var det en kall romsås. Mycket mumsigt.

Efter middagen var det dags för en promenad och Le Grand Tour av Pukavik för att smälta middagen.

Det finns en hel del schyssta sommarkåkar längs stranden i Pukavik. Jag och Anette kom fram till att vi trots allt skulle kunna tänka oss att bli stugägare. Vi har varit väldigt motsträviga till att bli permanenta sommarboende. Vi skall bara spara ihop de cirka tre miljoner kronorna som krävs för att köpa loss en av våra favviskåkar på två rum och kök.

Dagen avslutades traditionsenligt med "Fika på Berget". Det var hög mysfaktor men en fantazillion knott kämpade hårt för att plocka ner stämningen.

Inte ens husägaren själv är särskilt förtjust i flygfäna.

Onsdagens schema var späckat.

Först bar det av till Mörrumsån för att titta på laxodling.

Det är mäktigt att höra ån brusa, högre.

Vi var naturligtvis även inne på Laxens Hus. Där var det mycket om lax och fiske och sjukt mycket färgade fågelfjädrar att binda flugor med. Det fanns även ett stort akvarium med en massa laxfiskar och lite annat smått och gott.

På Laxens Hus hittade jag en sportig fiskhåv för 35 kr som jag absolut tyckte att Sandra skulle ha. Hon är ju en hejare på krabbfiske och med den håven skulle hon definitivt höja sin status på Råå Vallar.

När vi lärt oss allt det finns att veta om lax, laxfiske och laxodling så lämnade vi Mörrum för att ta oss till Tjärö. Här har vi Tjärö-färgan".

Det var fint väder och inte mycket till kuling så Anette klarade turen utan sina "sjösjukearmband".

På Tjärö finns det tre saker att göra. Äta våfflor, bada och gifta sig. De två sista aktiviteterna hade vi inga planer på, men vi tog en rejäl fika med Smörrebröd och Våfflor.

När vi hade fikat färdigt så gick vi tillbaka till färjeläget för att vänta på båten hem. Vi var lite tidiga så jag och Sandra fick lite tid att idka håv-fiske från bryggan. För oss var det inga som helst problem för vi hade ju en håv. Det är tur att man är proaktiv.

Håv-fisket blev mer spännande än väntat när jag misstog en simmande huggorm för en fisk. Det var nog tur i oturen att jag inte lyckades fånga ormen som flydde in under bryggan. Eftersom jag gick in i fullt "jägar-mode" så hade jag nog fångat huggormen om jag hade kunnat.

Vi lyckades även att fånga en riktig fisk som Sandra satte tillbaka eftersom det var någon minilöja på 7 cm. Inte mycket till middag. I stället blev det shopping på City Gross i Karlshamn, på vägen hem, och grillat till middag.

Även onsdagkvällen avslutades med "Fruktfika på Berget" denna gång mellan OS-handboll (Sverige - Danmark) och Damfinal på 200 meter.

Idag, Torsdag, var det dags för hemresa efter frukost. På vägen hem var vi så nära Hällevik att vi inte kunde låta bli att svänga ner om för att köpa "Varmrökt Citronpeppar & Dill Lax" och "Hennings Romsås",som blev dagens lunch, på Dagmars Rökeri.

Tack igen Fam. Krantz för ett par fina dagar i Puka.

Av Mats Lindestam - 6 augusti 2012 20:12

Om vi lovade att vara med på en två timmars visning av andelsstugor i Lindvallen så fick vi tre dygn i en lägenhet för 999 kr. Två timmar för tre dygn lät väldigt överkomligt. Hur mycket hjärntvätt kunde ske på två timmar?

Området som vi bodde på var mycket fint och det fanns ett "Lalandia" kallat Experium med shopping, bowling, restauranger och ett badland. I erbjudandet ingick också två dagars inträde till badlandet.

Att man åker skidor i Lindvallen på vintern vet man ju. Det enda abret är att skidområdet i Lindvallen, i hela Sälen för den delen, är så urbota tråkigt. Det finns 450 nedfarter men alla ser likadana ut.

På sommaren verkar dock Lindvallen vara en trevlig upplevelse. Det är som gjort för aktivitet och då tänker jag inte på överdriven bowling eller vattenrutschbaneåkning. Man kan vandra, paddla men framför allt är det gjort för cykling. Framför allt är det MTB-cykling det handlar om, Cross Country eller Down Hill.

Det finns även en gokart bana. Om man nu kan kalla några kreativt uppslängda däck och sarger på en parkering, en  gokart bana.

Andelsstugekonceptet i Lindvallen är anslutet till RCI som är ett "time share vacation" företag som finns i hela världen.

Tanken är att man skall köpa en vecka i en stuga i Lindvallen för t.ex 1200 kr/mån i 12 år. Till detta kommer det en underhållsavgift på t.ex 350 kr/månad, men den är för alltid. För detta får man en mängd RCI-poäng. Om man väljer att inte utnyttja sin vecka i Lindvallen så kan man lägga in sin vecka i RCIs pott för någon annan att utnyttja.  Man kan då ta sina poäng och använda dom för att "köpa" en vecka ur RCIs pott på någon annan ort, t.ex i USA, Portugal eller Finland.

Som jag ser det så måste grundiden vara att man vill ha en vecka i en stuga i Lindvallen. Något år, då och då, kanske man vill åka på en semestervecka till något annat ställe eller land. När man bytar sin vecka är man hänvisad till vad som finns ledigt i RCIs semesterpott. Den potten består av outnyttjade veckor på andra orter, så potten kan bestå av noll till oändligheten med veckor på andra destinationer.

För mig och Anette består grundproblemet av att vi vill ha en vintervecka men den veckan vill vi tillbringa i Åre och inte i Lindvallen. Det betyder i sin tur att vi alltid vill byta bort vår vecka, utnyttja våra RCI-poäng och är hänvisade till att hitta något alternativ i RCI-potten. Potten kan i värsta fall bestå av 500 stugor i Finland och inte en enda i Olando eller på Madeira.

Med denna vetskap och några slipade argument i bagaget gick vi till en två timmars mangling med RCIs handgångna männ och kvinnor. För vår del blev det en kvinna. Sandra fick under tiden vara på Experiums lekland.

Vi fick kaffe och det inleddes mycket gemytligt men vi undrade hela tiden när det skulle dra igång. Först fick vi frågan om vi trodde att konceptet var något för oss. Jag råkade nämna något om att vi nog inte trodde att det var något för oss för att vi inte, slaviskt, krävde att vi skulle resa på semester varje år. Sina RCI-poäng kan man nämligen inte spara mer än högst tre år. RCI-kvinnan köpte min åsikt utan att argumentera. Hon fortsatte med att presentera RCI-konceptet. Efter det så avslutade hon med att säga att hon insåg att RCI-konceptet inte passade alla. Eftersom vi inte kände att konceptet var helt rätt för oss så behövde vi inte gå in i någon sifferexercis.

"- Va, var det allt? - Kom vi undan så enkelt?" Efter 45 minuter var vi ute igen och kunde ägna oss åt att bada och semestra. Ingen som helst mangling.

Cyklingen lämnade vi åt andra. Jag var dock sjukt sugen men vi var inte riktigt utrustade för att hyra cyklar och bränna på. Jag skulle dock kunna tänka mig att åka upp en vecka på sommaren för att cykla lite Cross Country. Down Hill är inte min tekopp. Det är är för mycket motorcross utan motor.

Av Mats Lindestam - 4 augusti 2012 23:18

Sitter i bilen och lyssnar på sportradion, som plötsligt tar slut och in kommer Dj Clabbe!

Hur f-n kan man låta honom göra radio, fortfarande?!

Den pajasen har pratat sönder fler låtar och blandband än vad som är lagligt. Det borde vara skottpengar på honom.

Av Mats Lindestam - 4 augusti 2012 21:30

TV i bilen, och då pratar vi USB-tvkort med antenn på biltaket. Det är inte sjukt bra signal men så är vi också söder om Jönköping, i mörkaste Småland. Har man på radiosportens ljud så funkar det riktigt fint.