Masse Mysing

Alla inlägg under oktober 2010

Av Mats Lindestam - 1 oktober 2010 06:54

Läste, igår, i en artikel i AB att en cyklist hade blivit bötfälld av tingsrätten i Lund för att ha cyklat på vägbanan och blivit påkörd av en bilist. Felet cyklisten hade gjort var att han inte hade cyklat på cykelvägen.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7869793.ab


Jag har aldrig tävlingscyklat men jag har cykeltränat en hel del inför mina tre starter i Vätternrundan. Jag skulle vilja påstå att jag känner till hur vägarna ser ut från Skanör/Falsterbo upp till Halmstad.


Jag utmanar vem som helst som är av åsikten att cyklister "minsann skall hålla sig på cykelbanan" att försöka träna cykel och försöka få kontinuitet och harmoni genom att befinna sig på en cykelbana.


Det finns få vägar med cykelbanor där man kan cykla oavbrutet i mer än 1 km. Sedan är man tvungen att byta sida för att cykla 250 meter till innan man tvingas tillbaka till sidan man kom från. Tvingas man inte tillbaka till andra sidan igen så tar cykelbanan helt enkelt slut och man tvingas endå ut på vägbanan för att fortsätta. Det går f-n inte att hålla på så. Det blir ingen rytm på det viset.


Cykelbanor är inte till för cyklister utan dom är till för kommuner att visa upp när man vill vara duktiga och handlingskraftiga när man vid något val har lovat "nollvision" vad gäller trafikolyckor.

Då bygger man cykelbanor som är något jä-la lapptäcke av småsnuttar slumpmässigt utslängda på båda sidor om någon liten vägsträcka. När budgetpengarna sedan är slut så skiter man i vilket och låter cyklisterna helt enkelt cykla på vägen.

Om vi nu till sist endå skall hamna på vägen så kan vi lika bra befinna oss där från början.


Om det skall vara någon mening med cykelbanor så måste dom funktionella och, på ett kontinuerligt sätt, ta oss dit vi vill. Från punkt A till punkt B. Cykelbanor skall var till för cyklisterna och inte vara ett alibi för bilisterna att få bort oss från vägen.


I domen (se nedan) skriver man att det var extra dåligt att cyklisten skulle cykla en lång sträcka och dessutom gjorde det på vägbanan. Det är ju för f-n just när skall cykla långt man INTE vill befinna sig på en cykelbana och tvingas stanna i parti och minut för att byta sida av vägen. Om jag ska vingelcykla ner till ICA och köpa ett toblerone och en kvällstidning kan jag mycket väl tänka mig att använda cykelbanan och stanna och byta sida åtta ggr på 750 meter.


Till näst sist vill jag sträcka upp ett långfinger i luften till alla jä-la bilster som stör sig på att man är ute och cyklar på vägbanan.


VAD F-N ÄR DET NI STÖR ER PÅ?


Det skall tutas, köra så nära det bara går och höttas med nävar. Vi har också betalt skatt men valt att använda en cykel när vi befinner oss på vägen. Vad f-n är det med er?


Till sist vill jag bara säga att med logiken som används av bilister och tingsrätten i Lund, borde inga traktorer befinna sig på vägbanan om det finns en åker tillgänglig.


Så säger lagen

 Om det finns en cykelbana ska den normalt sett användas. Det gäller även för klass II-mopeder.

Men är det lämpligare med tanke på ”färdmålet” är det tillåtet att cykla och köra moped på körbanan, även om det finns en cykelbana. Viktigt är då att man är extra försiktig i trafiken, skriver Transportstyrelsen.

I domen skriver tingsrätten i Lund:

"Andreas Grass hade för avsikt att cykla en relativt lång sträcka på vägbana ... Att det rörde sig om en relativt lång sträcka talar mot att det kan anses ha varit mer trafiksäkert att använda vägbanan i stället för cykelbanan."




Ovido - Quiz & Flashcards