Masse Mysing

Av Mats Lindestam - 27 juli 2012 19:51

Om ni skall campa i Tomelilla så är det Väla Caming som gäller och inte Svampa Campingen. Kom ihåg vem som sa det först. Man kan tycka att campingen precis vid Tosselilla borde vara den bästa men så är det inte.

Vi var kloka nog att be Tomelilla Turistinformation om deras åsikt och då fanns det egentligen bara en camping och det var Väla. Där fick man, som bouns, fritt inträde till Väla-badet.

Dag 3 började med sol, nybakade ost- & skink baguetter från det lokala bageriet och Trangia-kokekaffe. Sedan bar det av till Tosselilla för en heldag på det tokiga lek- & badlandet.

Väl framme ångrade vi oss BITTERT att vi inte hade förbokat biljetter på nätet.

Jag har aldrig varit i Tomelilla innan och om jag inte kommer dit igen så är det nog som det skall vara. Det fanns två positiva saker som jag hitade med Tomelilla, det ena var Hasse & Tage muséet och det andra var att man aktivt håller liv i den gamla goda traditionen att köra "raggarrunda" genom stadskärnan kvällarna igenom i hottade Volvo 740:iar.

Tyvärr var det stängt på Hasse & Tage musèet båda gångerna vi var där så vi fick nöja oss med utsidan.

Av Mats Lindestam - 26 juli 2012 20:14

Dag 2 började vi med en gossig frukost på hotellterassen och en promendad på stranden.

Jag hann med ett frukostdopp i polen också.

Sedan mötte vi upp med Sandra och Moster Carina som kom med tåg till Ystad. Efter det var det sightseeing i Ystad. På stationen hittade vi Ernst-Hugo Järegårds obelisk. Det är ingen grann påg. "-Danskjävlar"!

Eftersom jag jag gjorde "rekryten" i Ystad så var jag tvungen att kolla upp sakerna som betydde något på den tiden.

Vår gamla pilkastnings och lillelördag förfestar-pub "Kings Head" fanns kvar. Jag gick aldrig in för att inte förstöra minnet.

Där gjorde jag min första och enda konsert för publik. "Wonderful Tonight", mäkta berusad, för några lumparkompisar och tjejerna i baren.

Tyvärr hade inte vårt gamla danshak "Starshine" överlevt tiden. Oj vad vi stuffade där och gjorde det bra också, tyckte vi.

I Ystads hattaffär hittad jag strå-cowboy-hatten i mina drömmar och var bara tvungen att köpa den. Det var dock mer än jag som gillade just den.

När vi blev trötta på Ystad packade vi ihop för att dra till Tomelilla för att påbörja den riktiga campingsemestern och Tosselilla.

Av Mats Lindestam - 26 juli 2012 19:36

I veckan har vi varit på tre dagars campingsemester.

Första campingdagen, måndag, började med att vi bilade ner till Ystad och tog in på Ystad Saltsjöbad.

Skall man campa så skall man göra det med stil.

Stil får man ändå säga att det var på spa-tossorna som ingick.Dom fick man till och med ta med sig hem.

Vad man dock inte fick ta med sig hem var spa-badrocken. Fast den var så urtvättad att den var stelare än min gamla judodräkt, så den kunde dom behålla.

Efter inspektionen av rummet var det dags för lite sightseeing i Sandskogen och en liten fika på "Kom i Luckan", ett fik sidan om hotellet. Kaffe med pannacotta blev det. Mycket trevligt!

Efter det var det dags att bege sig till kvällens huvudattraktion, ZZ Top på Öja Slottsruin.

Det var genuin boogie-blues-rock enda in i kaklet. Gubbarna trollar inte med knäna men man får tänka på att det tre 60-plusare som står där. Dusty Hill, bassisten, hade cancer för fem år sedan så jag är glad att jag har fått se dem medan tid fanns.

Av Mats Lindestam - 26 juli 2012 12:06

Vissa gånger, när man cyklar, är det som om man har kammat sidbena på pungen och fått syntlugg. Dessutom lyckas man sätta sig på luggen så att man luggar sig själv varje tramptag.

Så var det idag när jag tog MTB:n till Råå för att bada.

Smärta!

Av Mats Lindestam - 25 juli 2012 10:21

Jag kan berätta för er vad som är helt jä-la tossigt med Tosselilla.

Av Mats Lindestam - 23 juli 2012 16:07

Anette kommer i luckan i Ystad.

Av Mats Lindestam - 23 juli 2012 15:28

Det är härligt med campingsemester!

Av Mats Lindestam - 20 juli 2012 14:54

Härom dagen tog jag mig, och brorsan, i kragen och gjorde dendär bänken under vardagsrumsfönsterna. Den som vi har pratat om och sökt så länge.

Vi har länge försökt att köpa oss ur problemet att göra en själv. Fast när det kostar 8000 kr - 10000 kr och man inte kommer helt nära så har det inte blivit något.

Efter 800 kr och en tre, fyra timmars arbete så får jag säga att jag är jäkligt nöjd. Nu är det buffe i uterummet hela sommaren.