Masse Mysing

Alla inlägg under juli 2012

Av Mats Lindestam - 18 juli 2012 18:12

...landat.

Jag och bilen hamnade mitt på Avenyn och jesus vad pulsen gick upp. Jag är en kille från landet numera och har inte storstadstempot i mig längre. Dessutom hålls Göteborg med ytterligare en variabel i trafiken, spårvagnar. Dom kör och svänger lite som dom vill.

Till sist hamnade jag på Heden och mitt i Gothia Cup. 70 spänn för pakering var inte så billigt men jag har ju och andra sidan fått se en massa fotboll.

Här lär GAIS världen hur svensk "tjongafotboll" skall spelas.

Av Mats Lindestam - 18 juli 2012 14:25

Bilvattenkokare check, pressokaffekopp check, nya trummpinnar check & biljett check. Då bär det av till Götet för D'angelo-konsert.

Av Mats Lindestam - 7 juli 2012 16:24

Uppsökande verksamhet är vad Polisen sysslar med i övriga kommuner i landet. I Svalövs kommun fungerar det lite annorlunda. Där sysslar kommuninnevånarna med uppsökande verksamhet på Polisen.


I vintras blev jag av med en cykel på Tågarp station. Det var en billig cykel från Biltema som inte kostade nämnvärt mer än självrisken på hemförsäkringen. Därför köpte jag ingen ny cykel när den andra blev stulen. 


Här om dagen, flera månader senare, fick jag ett brev från försäkringsbolaget Solid som ville veta om jag ville förlänga försäkringen på min Biltema cykel???


Tydligen hade jag, utan att upplysa mig själv om det, skickat in blanketten och aktiverat försäkringen som man fick med cykeln vid köpet. Vilken flax! Nu kunde jag få en ny cykel utan att betala en krona.


Enligt försäkringsbolaget så behövde jag bara skicka in kvittot på cykel samt polisanmälan med en stämpel från hittegodsavdelningen. Stämpeln skulle man få om man besökte Hittegodsavdelningen, i sin kommun, och det blev bekräftat att cykeln inte fanns där.

Det verkade inte allt för svårt. Jag lyckade hitta kvittor på cykeln och gjorde en polisanmälan av stölden. 


I Svalövs kommun är polisstationen finns inga besökstider. Det finns poliser men de är tydligen alltid ute och kör, eller nåt. Det går inte heller att ringa till Polisen i Svalöv. Det finns inget nummer dit!

Vad gäller Hittegodsavdelingen så har man löst det så att receptionen i kommunhuset agerar Hittegodsavdeling.


Jag ringde till Hittegodskommunen och fick veta att det fanns en svart herrcykel inlämnad där. Det var dock så att alla grejor större än en "Kalmartrissa" inte gick att förvara på kommunhuset. Stora grejor (> Kalmartrissa) förvarades i Polisens garage så då fick jag ringa Polisen för att kunna reda ut om den var min. 


Jag ringde det enda nummret som finns till Polisen i Skåne och fick (ännu en gång) reda på att det inte fanns några poliser på stationen i Svalöv. Jag kunde bli kopplad till någon polis på stationen i Svalöv och om jag hade tur så svarade han/hon. Jag hade ingen tur!


Jag ringde Hittegodskommunen igen och vi kom fram till att det kanske inte var inte var min cykel i Polisens garage. Bra, då kanske jag kunde få en stämpel på min polisanmälan så att jag kunde skicka in den till försäkringsbolaget. Nej, det gick inte, en stämpel kunde jag bara få på polistationen.


OK, tillbaka på ruta ett.

 

Jag såg bara en utväg ur detta moment 22, om inte Mohammed kommer till berget så får berget komma till Mohammed. 

I vanlig ordning så förenade jag nytta med nöje och tog mig en cykelrunda till Svalöv för att söka mig en Polis.

 

 

 

Nu får man hålla tummarna för att man får ett samtal från "the boys in blue". Sista utvägen är väl att bryta sig in i den lokala korvmojen och se vad det kan ge.


Av Mats Lindestam - 1 juli 2012 16:10

What about elevensies? Luncheon?

 

Bara för att jag älskar min dotter mer än själva livet så går jag givetvis upp, innan både tuppen gal och fan har fått på sig tofflorna, och bakar Scones. På min dotters order.

 

Hon segar i sig en det mesta av en scones-överdel, och tackar nej när jag erbjuder påbackning. 

 

En halvtimme senare hittar man henne i soffan, med Disney XD på full spruta, med en second leftover-popcorn-breakfast.

 

 

 

Ungjä-el, våga fråga om scones en gång till och pyjamasjackan är tom!!!

 

(För er som är lite täta så är detta ett skämt.)

Av Mats Lindestam - 1 juli 2012 15:43

Se så den glänser, min aluminium-häst!



Se, man kan till och med se att kedjan är "silverfärgad".


   


Det kunde man inte se igår. Då var både kedjan och resten av cykeln full med kottar, tallbarr och ren skit.  Detta efter en runda i urskogen i Genarp. Jag var och hälsade på familjen Perssons och jag och Roger tog en runda i nejden. 


Om ni tittar noga på bilderna så kan ni se att jag har satt på mina SPD-pedaler igen. Dom hade jag inte igår. Då hade jag min "Fegis-pedaler" med vanlig pedal på ena sidan och SPD på andra. Detta för att jag inte ville vara iklickad när moset i mina ben tog slut i någon backe. Detta till trots så var jag ett med naturen minst tre gånger. Men utan fegis-pedalerna hade jag nog legat ner ett tiotal gånger till. 

Så idag är jag fylld med klädsamma skrapsår på båda benen plus en lårkaka på vänster skinka. Fast den ser man inte, bara känner.


Så bara för att visa att jag ÄR en riktig man så har jag, med livet som insats, bytat bort fegis-pedalerna. 


I fredags fick jag mina "splirrans" nya Altra Instinct zero-drop skor. 


     


Väl hemma från Genarp och med ett inspirerande väder så kunde jag inte motstå att ge mig ut på en liten runda för att testa. Jag måste säga att det var en ren njutning. Att springa med forefoot strike var ett självspelande piano.  Det var så mycket spring i benen att jag fick för mig att springa intervall. F-n vet var jag fick det ifrån. Det trodde jag aldrig att jag skulle få för mig.


Det kan vara för att jag och Roger pratade om det på Efter-Cykel-Fikan, men från fika-ord till handling är ändå ett väldigt långt steg.



Av Mats Lindestam - 1 juli 2012 09:38

Nu har jag äntligen fått ihop min första barfota löpar-sandaler (Huaraches).


Det var ett jäkla jobb. Jag hade gett mig den på att jag skulle bli självförsörjande och inte ge efter och köpa ett sandal-kit från Luna Sandals. Det värsta var att det inte blev särskillt billigt i heller.


Jag hittade 7 mm neopren i Göteborg till 275 kr/kvm men sedan tog Posten lika mycket för att få hem det till mig, så redan där sprack väl budgeten. Som lök på laxen så hittade jag en bra stuvbit skinn, på 30x50 cm, hos skinn-nasaren. Den biten ville han ha 100 kr för. Inte heller väldigt billigt. Till sist fick jag ge 90 kr för en liten, liten tub LiquidSoul (Casco) att limma ihop skinnet och neoprenet med.


Här är grejorna limmade och klara i alla fall.


 


Och nu är det väldigt nära.


 


Nu är det knutit och klart också.


Om jag skall lämna några små tips så är det väl det att, som alltid, grundarbetet som är det viktiga. Var noga med fotmallarna och mät ut ankelmarkeringarna noggrant.


Jag gjorde enligt Luna Sandals beskrivning, ritade av foten och drog sedan en linje tätt runt foten och mätte därefter  ut ankelhålen 9,5 mm från kanten och 19 mm norr om den yttre ankelmarkeringen. Sedan avvek jag lite från Lunas beskrivning och lade min mall på en ny bit papper och ritade en ny "kontur" runt 6 mm utanför den andra mallen. Tanken med det var att man ta bort material om sandalerna blir för stora men inte lägga till om dom blir för små.


Visst låter det som att jag verkligen har tänkt till, eller hur? Tyvärr är det inte så. Det är trial & error hela vägen. Jag provade först  att göra ett par sandaler i bara neopren, utan skinn, och dom blev just för små. Så det misstaget ville jag inte göra om igen. Speciellt inte med ett par där jag hade limmat dit det skitdyra skinnet. 


 


Sött!!


Man önskar man hade att par snygga fötter att matcha dom snajsiga sandalerna med.


Ovido - Quiz & Flashcards